Autokopers die een elektrische auto voor volgend jaar hebben besteld, proberen de levering daarvan tevergeefs naar voren te halen. Levering in 2019 scheelt kopers duizenden euro’s belastingvoordeel, maar de dealer kan vanwege lange levertijden vaak niets doen.
Dat meldt de NOS dinsdagochtend.
De bijtelling verdubbelt op 1 januari 2020 van 4 naar 8 procent. Leaserijders die hun elektrische auto ook privé willen gebruiken, moeten vanaf dan 8 procent van de cataloguswaarde bij hun inkomen optellen. Alleen als de auto vóór 1 januari 2020 geleverd wordt, geldt nog vijf jaar het tarief van 4 procent.
Business Insider schreef vorige week al dat het Klimaatakkoord de fiscale prikkels voor elektrische leaseauto’s op z’n kop zet. Met het stapsgewijs verhogen van de bijtelling naar 22 procent stimuleert het kabinet-Rutte 3 dit jaar een run op elektrische auto’s van rond de 40.000 euro, zoals de Tesla Model 3, de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro.
Het Klimaatakkoord geeft een dubbel signaal af als het gaat om het autobeleid. Zo spreken Rutte & Co. de wens uit dat alle nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zijn.
Voor particulieren komt er vanaf 2021 een aanschafsubsidie bij het kopen van een elektrische auto. Ook wil het kabinet kijken of private lease van elektrische auto's een fiscaal voordeel kan krijgen.
Voor zakelijke rijders is het beeld heel anders. Het kabinet snoeit op de korte termijn fors in de fiscale begunstiging van elektrische leaseauto's. Dit is momenteel verreweg de belangrijkste motor achter de verkopen van elektrische auto's.
Lees meer over elektrische auto's:
- Dit is hoe de nieuwe fiscale prikkels uitwerken, aan de hand van de Tesla Model 3 Standard Range.
- Er zijn enorme prijsverschillen bij private lease: dezelfde auto kan een maand na de aankoop duizenden euro’s duurder of goedkoper zijn.
- Met deze 10 elektrische auto’s krijg je de grootste actieradius voor je geld/