Terwijl de grote Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Chrysler
moeite hebben het hoofd boven water te houden, toonden ze zondag op de
jaarlijkse autoshow in Detroit hun innovatieve gezicht.

GM presenteerde een Cadillac plug-in, die elektrische en conventionele
aandrijving combineert, terwijl Chrysler met de elektrische 200C op de
proppen kwam.

Lagere verkopen
Vooral voor de show. Want op korte termijn stelt elektrisch rijden nog weinig
voor, en wacht autoproducenten een dramatisch jaar. Autoproducenten en
analisten rekenen erop dat de verkopen van personenauto’s in de Verenigde
Staten dit jaar ver onder de 13,2 miljoen van 2008 uitkomen, aldus The New
York Times zondag.

Bovendien stelen Japanners voorlopig de show met nieuwe technologieën, waarbij
vooral de hybride modellen van Toyota dominant zijn, met een marktaandeel
van 70 procent in de Verenigde Staten, meldde The Wall Street Journal
maandag.

Mochten elektrische auto’s in de nabije toekomst een doorbraak maken, dan moet
China – waar de auto-industrie in de kinderschoenen staat – niet worden
uitgevlakt, stelt The Wall Street Journal.

Chinese outsider
De Amerikaanse zakenkrant signaleert in een interview met topman Wang Chuanfu
van de Chinese automaker BYD, dat de Chinezen op de markt voor elektrische
auto's meer kans maken dan op de traditionele automarkt.

Vanwege de complexiteit van auto's met traditionele verbrandingsmotoren is het
voor nieuwe toetreders op de markt vrijwel onmogelijk om de gevestigde orde
te verslaan. Bij elektrische auto's, die veel simpeler in elkaar te zetten
zijn, speelt dat niet.

De Chinezen zouden hierdoor meer kans hebben om met eigen merken op de
elektrische markt door te breken. Voordeel van BYD is dat het van huis uit
een batterijfabrikant is, en daar ligt de crux van de elektrische
technologie.

Wonderbatterij
BYD heeft naar eigen zeggen een nieuwe technologie ontworpen op basis van
lithium-ijzerfosfaat batterijen die inherent veilig zouden zijn. De
technologie lijkt op die van de Amerikaanse ontwerper A123-systems, maar de
Chinezen ontkennen categorisch dat sprake is van een kopie.

"Soms denken buitenlanders dat elk Chinees bedrijf technologie steelt,
maar wij doen al jaren zelfstandig onderzoek naar elektrische auto's",
stelt een onderzoeker van BYD maandag tegenover The Wall Street Journal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl