- Met een lege accu stranden is de grootste nachtmerrie van iedereen die in een elektrische auto rijdt.
- De auto laten slepen om zo de accu op te laden, kan schade veroorzaken aan de aandrijflijn.
- Een betere optie is om via een mobiel oplaadpunt de auto genoeg op te laden om de dichtstbijzijnde laadpaal te bereiken.
Ooit autopech gehad met een benzine- of dieselwagen? Dan wist je vast wat je op dat moment het beste kon doen. Misschien kon je zelfs wel een noodreparatie uitvoeren om vervolgens je weg te vervolgen.
Met de komst van de elektrische auto lijkt dat verleden tijd. Zelf rommelen aan een auto die op stroom rijdt is niet alleen erg gevaarlijk – je wilt geen 800 volt door je lichaam krijgen – ook is het in de meeste gevallen simpelweg niet zelf te doen.
Dus rest de vraag: wat kun je wel doen als je met een kapotte elektrische auto strandt? Wat doe je bijvoorbeeld als je met een lege accu langs de kant staat? Even met een jerrycan naar de pomp heen en weer lopen helpt niet.
De kans is ook vrij klein dat je een laadkabel van enkele honderden meters in je achterbak hebt liggen. En de auto naar de laadpaal duwen? Dat wordt een uitdaging, want de auto heeft geen versnellingsbak – en dus geen neutrale versnelling. De elektromotoren blijven weerstand leveren. Daarnaast is de auto enorm zwaar dankzij het accupakket.
Toch is een lege accu een van de meest voorkomende pechgevallen voor elektrische rijders. Eigenlijk blijft er dan maar één optie over. Als de auto niet naar de laadpaal kan, dan moet de laadpaal naar jou komen.
Opladen zonder een laadpaal
Gelukkig bestaan er dingen als mobiele laders. De ANWB rijdt ermee rond en claimt dat je deze je lege accu binnen een kwartiertje weer van genoeg stroom voorziet waardoor je een kilometer of 10 kan rijden. Vaak is dat genoeg om een laadpaal te bereiken.
Ook een andere elektrische auto kan uitkomst bieden. De nieuwe Ioniq 5 van Hyundai kan wat van zijn lading delen om een gestrande auto uit de penarie te helpen.
Dan moet de Ioniq 5-rijder wel de tijd hebben om je uit de ongelukkig situatie te helpen. Laden tussen de twee auto’s gaat niet bepaald snel. De elektrische auto kan met maximaal 3,5 kW een andere auto opladen. Dat is vergelijkbaar met laden uit het stopcontact. Omgerekend pompt de Hyundai zo'n 20 km aan bereik per uur in een lege accu.
Lees ook: Een eigen laadpaal voor mijn elektrische auto. Wat kost dat? En verdien ik het wel terug?
Als dat allemaal niet lukt, dan moet er toch een oprijwagen aan te pas komen. Een sleepwagen is namelijk geen optie, omdat vrijwel elke autofabrikant tegen slepen adviseert. Zoals gezegd kunnen elektrische auto’s de motoren niet van de wielen loskoppelen. Als deze gaan rollen, kan dat schade veroorzaken aan de aandrijflijn van de auto.
Opladen door te slepen
Toch neemt niet iedereen dat advies ter harte. Meerdere Tesla-eigenaren hebben inmiddels aangetoond dat een elektrische auto opgeladen kan worden door hem te slepen. De auto maakt dan gebruik van het ingebouwde regeneratiesysteem. Vrijwel alle elektrische auto’s laden zichzelf namelijk op als ze uitrollen of remmen. Hierbij wordt de elektromotor als dynamo gebruikt.
Lees ook: Je elektrische auto opladen kan een boete opleveren als je de laadkabel op de stoep legt
In theorie kan je de auto dus laten 'uitrollen' door hem te slepen, maar echt handig is het niet. Het laden gaat op deze manier namelijk enorm langzaam.
Tesla is hier overigens volledig op tegen. Als je dit doet, dan is het per direct afgelopen met garantie. De Amerikaanse autofabrikant eist dat auto’s met een oprijwagen vervoerd worden en heeft zelfs specifieke instructies voor dit proces.
Rivian, bouwer van elektrische pick-ups en SUV’s, heeft als enige een speciale functie in haar voertuigen waardoor ze veilig laden als ze gesleept worden. Hierbij kan er zelfs voor gekozen worden om de auto in z’n achteruit te zetten waardoor de weerstand op de elektromotoren groter wordt en het laden sneller gaat.
Nadeel is wel dat de trekkende auto dan meer moeite heeft met zijn taak. Rivian laat weten dat deze modus alleen voor noodgevallen en korte afstanden is.
Er kan weinig stuk aan een elektrische auto
Stranden met een elektrische auto gebeurt meestal door een lege accu of een lekke band. Andere onderdelen zijn maar zelden de boosdoener, omdat een elektrische auto bar weinig bewegende delen heeft die kunnen slijten of op een andere manier kapot kunnen gaan.
De belangrijkste bewegende delen, de elektromotoren, zijn vele malen betrouwbaarder dan verbrandingsmotoren. De kans dat er iets mis mee gaat is klein. Als het gebeurt, dan is dat vaak te wijten aan haperende software.
Het voordeel van softwareproblemen is dat ze doorgaans relatief makkelijk op te lossen zijn. In het geval van een elektrische auto wordt er bij een pechgeval relevante data naar de pechhulpservice gestuurd. Dat kan de fabrikant zijn, maar ook de ANWB. Deze krijgt de data van de auto binnen en kan daarmee in 90 procent van de gevallen het probleem identificeren en ook gelijk verhelpen. Er komt geen monteur aan te pas.
Als het probleem niet zo makkelijk te vinden is, dan moet er een monteur ter plaatse komen. Niet zomaar een monteur van de garage op de hoek, maar één die getraind is om aan elektrische voertuigen te sleutelen. Een aandrijflijn die met een 800 volt-systeem werkt, vraagt andere kennis dan een systeem met brandstof en verbranding.
Kan deze monteur het ook niet oplossen, dan komen we weer terug bij de oprijwagen, want onthoud: slepen mag niet.
Laat iemand anders het maar oplossen
Het komt erop neer dat je helemaal aan anderen bent overgelaten als je met een elektrische auto pech hebt. De techniek vereist specialistische aanpak en zelfs voor het laden langs de weg is hulp van buitenaf nodig.
Gelukkig zijn elektrische auto’s in de meeste opzichten betrouwbaarder dan hun tegenhangers met oude ‘vertrouwde’ verbrandingsmotoren. Toch is het verstandig om, voor een lange trip, een abonnement bij een goede pechhulpdienst af te sluiten, of om eens bij de fabrikant na te gaan wat zij doen in geval van pech.
[activecampaign form=34]