- De ontwerpwedstrijd van Electric Autonomy geeft een nieuwe kijk op de beleving van EV-laadstations.
- De topontwerpen van de wedstrijd zijn erop gericht om van de stations een bestemming te maken in plaats van een halte onderweg.
- De oplaadinfrastructuur vormt een groot obstakel voor de adoptie van elektrische voertuigen.
- Lees ook: Elektrische auto opladen aan laadpaal is mogelijk goedkoper dan thuis – maar laadprijzen vaak nog onduidelijk.
Met een nieuwe ontwerpwedstrijd konden ontwerpers een poging doen om de toekomst van het opladen van elektrische voertuigen vorm te geven.
Op dinsdag kondigde Electric Autonomy de winnaars aan van een internationale wedstrijd die een nieuw beeld moest geven van EV-laadstations. Parkland, een brandstofverkoper en hoofdsponsor van de wedstrijd, zei dat het van plan is om het winnende ontwerp in ten minste één oplaadstation in de Canadese provincie British Columbia te bouwen.
De top drie ontwerpen herdefiniëren oplaadstations als bestemmingen, in plaats van kale stopplaatsen langs de weg. James Silvester, de hoofdarchitect van de JAS Group en de winnaar van de wedstrijd, zegt in een persbericht dat hij zijn ontwerp maakte als een ruimte “om van te genieten” in plaats van “gewoon een proces op de reis”.
Silvester's ontwerp heeft een langwerpige vorm en bevat duurzame elementen zoals regenwateropvang en het oogsten van zonne-energie. Het ontwerp leunt ook zwaar op hout - een knipoog naar een van Canada's belangrijkste grondstoffen.
Het overhangende dak is ontworpen om te beschermen tegen het barre Canadese weer, terwijl de verlichting op zonne-energie ervoor zorgt dat het station goed zichtbaar is vanaf de weg.
Het ontwerp is erop gericht dat bestuurders kunnen ontspannen en "opladen" naast hun voertuig, aldus Silvester.
Het laadstation zou een fitnesscentrum, een tuin, een kunstgalerij en een boerenmarkt omvatten.
Ian White, senior vice president strategische marketing en innovatie bij Parkland, zegt dat de bedoeling van de ontwerpwedstrijd was om afgunst te creëren bij benzinerijders door het laden van elektrische auto's, een 20 tot 40 minuten durend proces dat gewoonlijk vervelend is, om te zetten in een plezierige ervaring.
De ontwerpen van de tweede en derde plaats waren ook gericht op duurzaamheid en op het bieden van vermaak en samenkomst bij de oplaadpunten.
De tweede plaats was voor Selçuk Kişmir, een architect uit Istanbul, Turkije.
Het oplaadstation heeft een cirkelvormig ontwerp en biedt ruimte aan bestuurders om te werken en met hun kinderen buiten te spelen.
De als derde geplaatste ontwerper Pavel Babiienko, een architect uit Berlijn, zegt dat hij een omgeving wilde creëren waar mensen zich kunnen ontspannen en kunnen samenkomen met andere EV-bestuurders. Het laadstation moet ook ruimte bieden om te werken en te studeren.
Het ontwerp van het station omvat een buitenspeelplaats en een café.
Laadinfrastructuur vormt nog vaak een horde voor adoptie van elektrisch rijden
Oplaadinfrastructuur vormt een groot obstakel voor de adoptie van elektrische voertuigen. Business Insider rapporteerde eerder dat één op de vijf EV-eigenaars uit Californië terugging naar een benzineauto omdat het opladen te veel "gedoe" was.
In de zomer onderzochten CNBC-verslaggever Brian Sullivan en Axios-redacteur Dan Primack verschillende problemen waarmee EV-bestuurders onderweg te maken kunnen krijgen - van "paniekerige" zoektochten naar beschikbare opladers tot 40 minuten wachten in de hitte tot een auto is opgeladen. Beide bestuurders kwamen tot de conclusie dat de beste manier om mensen met een overstap naar elektrische auto's te helpen, zou zijn om oplaadpunten te veranderen in bestemmingen.
"Geef mensen een plek om te stoppen, winkelen," beweert Sullivan. "Geef ze iets te doen."
Door laadstations opnieuw te ontwerpen in plaats van tankstations te dupliceren, zouden EV-bedrijven Tesla's voorbeeld volgen. Verschillende Tesla-laadstations hebben lounges met koffiebars, verkoopautomaten en Tesla-koopwaar. Elon Musk, CEO van Tesla, overwoog zelfs om een laadstation te bouwen met een restaurant eraan vast.