- Eigenaren van een elektrische auto moeten hun voertuig direct weghalen bij de laadpaal als de accu vol is.
- Een automobilist die dat niet deed kreeg een boete van 95 euro, en die bleef ook na hoger beroep bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden staan.
- Volgens het hof geeft een laadpaal in de regel zelf de verwachte laadtijd aan en had de bestuurder anders ook zelf een berekening kunnen maken hoelang het opladen zou duren.
- Lees ook: Elektrische auto opladen aan laadpaal is mogelijk goedkoper dan thuis – maar laadprijzen vaak nog onduidelijk
Wie zijn opgeladen elektrische auto laat staan bij een laadpaal riskeert een boete van 95 euro.
Als de accu van de auto opgeladen is, moet de bestuurder het voertuig direct weghalen en niet aan de laadpaal laten staan. Dat heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden maandag bepaald.
Een eigenaar van een elektrische auto had bezwaar aangetekend tegen een boete van 95 euro die hij in 2020 kreeg toen hij in Noordwijk zijn voertuig twee uur lang opgeladen bij een laadpaal had laten staan.
Een controleur van de gemeente schreef de boete uit toen hij zag dat de auto er al twee uur stond, terwijl het lampje op de laadpaal aangaf dat de accu vol was. Volgens de gemeente Noordwijk is het langdurig bezet houden van een parkeerplek met laadpaal niet toegestaan.
De automobilist vocht zijn boete aan, maar kreeg van het hof dus geen gelijk. De rechter oordeelde dat de automobilist zijn voertuig had moeten verplaatsen toen de accu vol was.
Volgens het hof geeft de laadpaal in de regel zelf de verwachte laadtijd aan en bovendien had de bestuurder zelf ook een berekening kunnen maken hoelang het opladen zou duren.