- De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door.
- De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.
- Tesla, dat ook stekkerauto’s in China maakt, krijgt mogelijk een lagere heffing opgelegd.
- Lees ook: Chinese makers van elektrische auto’s kregen $231 miljard steun, volgens denktank
De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door. Ze gaan vrijdag in, laat de Europese Commissie weten. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.
De strafheffing bedraagt voor een auto van het populaire BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal, 17,4 procent. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en op een SAIC zelfs 37,6 procent.
Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd, omdat de automakers preciezere cijfers hebben aangeleverd.
Heffingen EU op invoer elektrische auto’s uit China zijn voorlopig
De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden. Maar dat lijkt ondanks ongerustheid over dreigende Chinese vergeldingsmaatregelen vooralsnog onwaarschijnlijk.
De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in oktober een onderzoek ingesteld naar elektrische auto's door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.
Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel, terwijl een eigen elektrischevoertuigenindustrie volgens de Europese Commissie cruciaal is om de EU klimaatneutraal te maken. De commissie memoreert geregeld dat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde. De invoerheffing op Chinese elektrische auto's lag tot dusver op 10 procent.
Intensief overleg tussen Europa en China
Brussel heeft de afgelopen weken "intensief" overleg gevoerd met Beijing om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Dat overleg gaat "op technisch niveau" door, zegt de commissie. Zij bezweert steevast dat het niet om protectionisme maar om eerlijkheid gaat.
Tesla, dat ook stekkerauto's in China maakt, krijgt mogelijk een lagere heffing opgelegd. Voor hybride auto's, die ook nog op brandstof kunnen rijden, gelden de heffingen niet. Die Europese fabrikanten hebben minder te duchten van China.