- Elektrisch rijden was standaard goedkoper dan rijden in een benzineauto. Maar door de gestegen stroomprijzen is daar verandering in gekomen, berekende de ANWB voor De Telegraaf.
- Rijden in een elektrische auto is in sommige gevallen zelfs iets duurder dan rijden op benzine.
- Maar dit geldt alleen voor de elektrische rijder die thuis laadt en net een nieuw energiecontract heeft afgesloten.
- Lees ook:Elektrische auto opladen aan laadpaal is mogelijk goedkoper dan thuis – maar laadprijzen vaak nog onduidelijk
Elektrisch rijden was tot voor kort standaard goedkoper dan rijden in een benzineauto. Maar door de explosief gestegen stroomprijzen is daar nu verandering in gekomen, berekende de ANWB voor De Telegraaf.
Als een elektrische rijder zijn auto thuis aan de lader hangt, terwijl hij of zij net een nieuw energiecontract met variabele prijzen heeft afgesloten, betaalt de eigenaar van de elektrische auto per 100 kilometer een hoger bedrag dan de buurman of -vrouw met een benzineauto.
Volgens de ANWB komt dit verschil neer op 1 tot 3 euro per 100 kilometer extra voor elektrisch rijden, vergeleken met benzine.
Daarvoor rekent de belangenclub van automobilisten met een gemiddeld verbruik van 21 kWh per 100 kilometer inclusief laadverlies (tussen de 10 en 20 procent) voor een elektrische auto en een stroomtarief van ongeveer 75 eurocent per kWh.
De benzineauto uit de berekening rijdt gemiddeld 1 op 15 en tankt bij verschillende pompen waar men tussen de 1,95 euro en 2,25 euro voor een liter vraagt.
Maar de stekkerauto is vooralsnog alleen duurder in bovengenoemd scenario. Gaat de eigenaar van de elektrische auto laden aan de openbare laadpaal, dan scheelt dat flink. De tarieven voor deze laadmogelijkheid zijn namelijk veel lager, doordat de exploitanten vaak jarenlange contracten tegen vaste tarieven hebben afgesloten. Zo weten ze immers zeker dat ze de investering er weer uit krijgen.
Volgens de ANWB kun je met een ANWB-laadpas voor slechts 36 eurocent per kWh laden bij een openbare paal. De helft van de kosten uit het bovenstaande scenario, zo meldt De Telegraaf.
Maar inmiddels worden ook de contracten voor openbare laadpalen opengebroken omdat ze simpelweg onhoudbaar zijn. De pijn wordt vervolgens verdeeld over de aanbieders en gebruikers, zo stelt adviesbureau EVConsult tegenover De Telegraaf. Volgens dit bedrijf is er in Groningen onlangs een nieuw laadtarief vastgesteld op 53 eurocent per kWh, nog steeds een stuk lager dan het tarief van de thuislader.
Wie zijn elektrische auto thuis kan laden met stroom uit eigen zonnepanelen, is tegenwoordig het meest voordelig uit, mits de auto dit mogelijk maakt.