- De Chinese maker van elektrische auto’s NIO liet dinsdag weten dat alle modellen van het merk nu ook in Nederland te koop of te huur zijn.
- NIO houdt er een speciale prijsstrategie op na, waarbij auto’s ook zonder accu gekocht kunnen worden.
- Ook kun je een abonnement afsluiten, waarbij flexibel gebruik gemaakt kan worden van het aanbod van NIO.
- Lees ook: Chinese fabrikanten van elektrische auto’s willen de Europese markt bestormen
De opmars van de Chinese elektrische auto’s in Europa begint nu echt op stoom te komen. Dinsdag kondigde de fabrikant NIO aan dat zijn elektrische voertuigen ook in Nederland te bestellen zijn. Maar de autofabrikant hanteert daarbij wel een unieke prijsstrategie: je kunt de auto’s namelijk ook zonder accu kopen.
Waarschijnlijk denk je nu: ‘Wat heb ik aan een elektrische auto zonder accu?’ Een goed punt, waar ze ook bij NIO rekening mee hebben gehouden, want het Chinese merk biedt bij de acculoze auto’s een extra contract aan waarbij de accu wordt gehuurd. De prijs van deze contracten varieert van 169 euro per maand voor een 75 kWh-accupakket tot 289 euro per maand voor een 100 kWh-accupakket.
Het voordeel van deze ‘Battery-as-a-Service’-constructie is dat de auto bij de aanschaf ietwat goedkoper is dan de variant met accu. Ook kan er van accu gewisseld worden bij wisselstations, die op een later moment in Nederland zullen verschijnen.
Op dit moment biedt NIO drie modellen aan: de ET5, ET7 en EL7. De eerste is een duidelijke concurrent van de Tesla Model 3 met vergelijkbare actieradius en afmetingen.
De ET7 staat tegenover de Model S met aanzienlijk grotere afmetingen, maar dezelfde actieradius als zijn kleinere broertje.
De EL7 is de enige SUV in het aanbod van NIO. Logischerwijs heeft deze bolide de kleinste actieradius van de drie aangezien hij uitgerust wordt met dezelfde 75 kWh of 100 kWh accu's.
Zoals je in de tabel kunt zien, zijn de NIO's niet heel goedkoop te noemen. Zelfs zonder accu heeft de ET5 moeite om zich met de Tesla Model 3 te kunnen meten. De Tesla is momenteel welgeteld 90 euro duurder dan de ET5.
Als laatste troef introduceert de Chinese fabrikant een abonnementsvorm, in feite een soort private lease. Daarmee wil NIO naar eigen zeggen het rijden in een elektrische auto toegankelijker maken voor iedereen.
De prijzen van het abonnement zijn wel behoorlijk hoog: ze variëren tussen de 1.035 euro tot 1.939 euro per maand, afhankelijk van welk model gekozen wordt. Dat is bijvoorbeeld fors meer dan de plug-in hybride van Lynk & Co, die 550 euro per maand kost.
Hoewel de auto's van NIO vanaf deze week besteld kunnen worden, zal het Chinese bedrijf ze pas in het eerste kwartaal van volgend jaar uitleveren.