- De verkoop van elektrische auto’s neemt gestaag toe: in 2021 kocht 21 procent van de particulieren een stekkerauto, melden Bovag en RAI Vereniging.
- Dat is mede te danken aan de dalende gemiddelde prijs, maar ook subsidie speelt een belangrijke rol.
- Ondanks de dalende gemiddelde prijs, blijft deze nog relatief hoog op 51.000 euro.
- Lees ook: Dit is het effect op de kosten van elektrische auto’s van de torenhoge lithiumprijs: accu’s al gauw paar duizend euro duurder
Steeds meer Nederlanders stappen over op een elektrische auto. Het aandeel particulieren dat een stekkerauto koopt lag vorig jaar op 21 procent, bijna twee keer zo hoog als in 2019, toen het aandeel op 12 procent uitkwam, melden branche-organisaties BOVAG en RAI Vereniging.
Volgens de twee organisaties is de stijging van de verkopen vooral te danken aan twee factoren: het groeiende aanbod betaalbare elektrische vierwielers en de subsidie die de overheid sinds juli 2020 geeft bij aankoop.
Bij het budget voor 2022 werd in de periode tot 10 maart dit jaar al voor ruim 42 miljoen euro aan SEPP-subsidie aangevraagd voor nieuwe elektrische auto’s. Omgerekend betekent dit dat er voor net iets meer dan 12.500 nieuwe stekkerauto’s subsidie is aangevraagd. De totale subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt dit jaar 71 miljoen euro. Voor tweedehandsjes is de pot iets kleiner: 20,4 miljoen euro.
In 2022 is de subsidiepot voor tweedehands al voor bijna 9,5 miljoen euro benut in de periode tot 10 maart. Dat komt neer op ongeveer 4.730 aanvragen. De subsidie voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto bedraagt 2.000 euro.
Bovag en RAI Vereniging registreerden in de eerste twee maanden van dit jaar 6.741 verkochte nieuwe accubakken, een stijging van 183 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Gemiddelde prijs elektrische auto daalt
De gemiddelde prijs van een nieuwe elektrische auto daalde vorig jaar naar zo'n 51.000 euro. Dat is een groot verschil met de piek van 2016, toen een stekkerauto gemiddeld 79.000 euro kostte.
Ter vergelijking: een nieuwe benzineauto kostte afgelopen jaar gemiddeld 34.000 euro en een diesel zat gemiddeld op 62.000 euro.
Echt betaalbaar voor de gemiddelde Nederlander is een nieuwe elektrische auto nog niet. Zelfs met de subsidie van 3.350 euro die de overheid bij aanschaf toesteekt, blijven de voertuigen nog relatief duur.
Dat een prijs van 51.000 euro nog steeds buiten het budget van veel Nederlanders valt, blijkt ook uit de elektrische auto's die het meest verkocht worden. De verkooptoppers liggen qua prijzen allemaal onder de gemiddelde verkoopprijs van 51.000 euro: de Kia e-Niro is verkrijgbaar vanaf 36.845 euro, de Skoda Enya iV vanaf 42.725 euro en de Volkswagen ID.4 moet minimaal 44.125 opleveren.
De daling van de gemiddelde prijs is mede te verklaren doordat meer autofabrikanten sinds enkele jaren ook met goedkopere, kleinere elektrische auto's op de markt komen.