- Met koud winterweer kom je met een volle accu een stuk minder ver in een elektrische auto.
- Hoe groot zijn de verschillen in de actieradius van elektrische auto’s tussen winter en zomer?
- Business Insider bekeek voor 35 nieuwe modellen die in 2021 op de markt komen wat je in de winter en zomer aan bereik kunt verwachten.
Het is sinds afgelopen weekend voor het eerst in lange tijd serieus koud in Nederland. Sneeuw, ijs en vries- en schaatsweer.
Voor wie een elektrische auto rijdt, kan dat verschil maken in de actieradius. Accu’s raken immers sneller leeg bij lage temperaturen.
Maar hoe groot is het verschil tussen zomer en winter bij de actieradius van elektrische auto’s? Business Insider Nederland bekeek met behulp van gegevens van de site EV Database hoe groot het verschil is tussen de actieradius in de zomer en winter bij 35 nieuwe elektrische auto’s die dit jaar op de markt komen.
Die verschillen kunnen best groot zijn. Onderstaande tabel geeft het gemiddelde bereik van de 35 nieuwe modellen, op basis van de schatting van de EVDB Real Range. Vervolgens nemen we de gegevens over het gecombineerde bereik voor zowel stad als snelweg in de zomer en winter. Dit ziet er als volgt uit.
Te zien is dat het absolute verschil in actieradius flink uiteen kan lopen.
Het grootste verschil is te zien bij de Nederlandse zonne-auto Lightyear One, die zijn energie dus deels haalt uit ingebouwde zonnepanelen. Deze auto heeft een geschat gemiddeld bereik van 575 kilometer. In de winter haalt de Lightyear One naar verwachting 460 kilometer op een volle accu, terwijl 'ie in de zomer 695 doet. Een verschil van maar liefst 235 kilometer!

Aan de andere kant van het spectrum hebben we de Fiat 500e Berlina 24 kWh. Die heeft een gemiddeld bereik van naar schatting 145 kilometer. Maar 's winters verrijd je 120 kilometer op een volle accu en 's zomers 165 kilometer. Het verschil tussen winter en zomer is absoluut genomen 'slechts' 45 kilometer.

Actieradius elektrische auto: verschil zomer en winter
In de bovenstaande lijst hebben we gekeken naar de absolute verschillen in het bereik tussen winter en zomer. Belangrijk natuurlijk, omdat je met een elektrische auto wil weten hoeveel kilometer je hebt met een volle accu.
Wel is het zo dat er een duidelijk verband is wat betreft de afwijking in kilometers tussen winter en zomer en het totale gemiddelde bereik. Hoe hoger het gemiddelde bereik, hoe groter de afwijking tussen winter en zomer gemeten in kilometers.
Zo kom je met de Tesla Model S Plaid+ gemiddeld naar verwachting 670 kilometer ver op een volle accu, waarbij het verschil tussen winter en zomer in totaal 210 kilometer is. Bij modellen met een lager absoluut bereikt is het verschil tussen zomer en winter ook kleiner.
Om dat nog wat duidelijker te illustreren, hebben we nog onderstaande tabel gemaakt. Daarin is te zien hoe groot de procentuele afwijking is in respectievelijk de zomer en de winter ten opzichte van het gemiddelde bereik. Dat geeft iets meer gevoel als je modellen wilt vergelijken.
Hier is te zien dat het procentuele verschil in de actieradius ten opzichte van het gemiddelde bereik varieert tussen de ruim 12 procent en 20 procent meer bereik in de zomer en minder in de winter.
In bovenstaande tabel is het verschil bij de Lightyear Opnieuw het grootst, met een afwijking van zo'n 20 procent in zowel de zomer als de winter.
Relatief kleine verschillen tussen de 12 procent en 14 procent zien we bij de Nissan Ariya e-0RCE 87kWh Performance en de Byton M-Byte 95kWh 2WD en 4WD.
[activecampaign form=34]
Lees meer over elektrische auto’s:
- Deze 37 elektrische auto’s komen in 2021 op de markt: zoveel actieradius krijg je voor je geld
- Volkswagen onthult ‘Missie T’: het masterplan om Tesla in te halen – een Porsche-veteraan moet de klus klaren
- De elektrische crossover EQA van Mercedes kost als instapmodel iets minder dan €50.000 – en brengt serieuze concurrentie voor Tesla
- Volkswagen onthult aandoenlijke oplaadrobot voor elektrische auto’s – kijk hoe hij werkt
- Een eigen laadpaal voor mijn elektrische auto. Wat kost dat? En verdien ik het wel terug?
- Elektrische auto als occasion kopen? 8 dingen om op te letten
- Zo duur is het opladen van een elektrische auto vergeleken met rijden op diesel en benzine