Zin in een nieuwe auto en denk je aan een volledig elektrisch model? De keuze die je hebt wordt steeds ruimer. Maar de vraag die veel rijders bezighoudt is: hoe ver kom ik met een volle accu? En hoe verhoudt zich dat tot de prijs van de auto?
Business Insider bekeek een aantal elektrische auto’s die binnenkort uitkomen en vergeleek ze op actieradius én prijs. De genoemde modellen staan gepland voor een release tussen november 2019 en maart 2020.
Toegegeven, een Porsche Taycan met een prijs van bijna 2 ton in euro’s zit in een andere league dan een Skoda CITI van 21.500 euro. Maar een vergelijking van de verhouding tussen de prijs en de actieradius geeft toch een interessante mogelijkheid om verschillende elektrische modellen langs dezelfde meetlat te leggen.
Onderstaande tabel is gebaseerd op een deze maand verschenen rapport van de rijksdienst RVO. Die heeft de prijzen en geschatte actieradius van vijftien nieuwe modellen op een rij gezet. Vervolgens hebben we een gemiddelde genomen voor de opgegeven bandbreedte van de actieradius en berekend hoeveel kilometer je kunt rijden per 1.000 euro aanschafprijs.
De Hyundai Kona Electric 64 kWh spant nét de kroon qua prijs-actieradiusverhouding. Deze auto heeft een actieradius van 9,6 kilometer per 1.000 euro aanschafprijs. De bandbreedte voor de actieradius komt uit tussen de 336 en 460 kilometer.
De Seat Mii Electric en de Opel Corsa komen overigens erg dichtbij qua prijs- actieradiusverhouding. De Seat biedt 9,5 kilometer per 1.000 euro en de Opel Corsa-e 9,4 kilometer per 1.000 euro.
In april 2019 deden wij ook een vergelijking van ten elektrische auto's op actieradius en prijs. Toen stonden twee Aziatische auto's en één Amerikaanse auto aan kop qua prijs-actieradiusverhouding.
Opvallend is dat bij de elektrische auto's die de komende maanden in Nederland op de markt komen, vier Europese auto's in de top vijf staan wat betreft de prijs-actieradiusverhouding.
Goedkopere elektrische auto brengt je minder ver
Bij de nieuwe auto's met een prijs tussen de 20.000 euro en 22.500 euro kun je rekenen op een range van tussen de 170 en 230 kilometer met een volle accu. Gemiddeld dus ongeveer 200 kilometer.
Bij duurdere auto's kun je veel meer kilometers maken met een volle accu. De Mini Electric presteert op dit vlak relatief zwak, met een range van 155 tot 215 kilometer en een prijs van 35.000 euro.
Porsche bungelt onderaan in het klassement van actieradius per 1.000 euro bij de vijftien elektrische auto's. De twee versies van de elektrische Porsche Taycan bieden tussen de 2 en 3 kilometer actieradius per 1.000 euro.
De nieuwe Nederlandse zonneauto, de Lightyear One, doet het met bijna 4 kilometer actieradius per 1.000 euro een fractie beter dan de Porsches. Die auto ligt met een prijs van 150.000 euro ook in de prijsrange van de Porsche Taycan Turbo.