Elektrische auto’s die aan een openbare laadpaal worden opgeladen, krijgen niet automatisch ontheffing van het betalen van parkeerbelasting.
In steeds meer plaatsen staan laadpalen waarmee elektrische auto’s kunnen worden opgeladen. De bijbehorende parkeerplaatsen zijn gereserveerd voor elektrische auto’s; andere voertuigen mogen er niet staan op straffe van een boete.
Moeten elektrische auto’s die op zo’n speciale parkeerplaats staan parkeerbelasting betalen? Dat was de vraag die de rechtbank Oost-Brabant onlangs kreeg voorgelegd. De eigenaar van een elektrische auto was van mening dat hij geen parkeerbelasting hoefde te betalen in een gebied in Den Bosch waar betaald parkeren geldt.
Avondparkeervergunning
De rechtbank stelde eerst de vraag of duidelijk was aangegeven dat er in dat gebied sprake is van betaald parkeren. De gemeente moet aannemelijk maken dat de ‘bebording’ duidelijk is en dat er bij de parkeerder geen misverstand kan bestaan over betaald parkeren. Bovendien moet de automobilist zelf onderzoeken of er moet worden betaald.
Dat de eigenaar van de elektrische auto wist dat er sprake is van betaald parkeren, blijkt volgens de rechter uit het feit dat hij voor het gebied een avondparkeervergunning heeft die na 17.00 uur geldig is. Toen hij aan de laadpaal stond en werd gecontroleerd, was het half drie ’s middags en was deze avondvergunning dus niet geldig.
Duurzaamheidsoverwegingen
Eén van de argumenten waarmee de eigenaar van de elektrische auto zich verdedigde, was dat de gemeente Den Bosch uit duurzaamheidsoverwegingen onderscheid zou moeten maken tussen het parkeren van conventionele auto's en van elektrische voertuigen. De rechter vond het feit dat de gemeente Den Bosch dit onderscheid niet maakt, geen reden om daar een uitspraak over te doen.
Als de gemeente besluit geen vrijstelling van parkeerbelasting te verlenen voor bepaalde auto's, is dat een zaak van de gemeente. Alleen als het ontbreken van zo'n vrijstelling indruist tegen een algemene rechtsbeginsel, moet de rechter ingrijpen. Maar dat is hier volgens de rechtbank duidelijk niet het geval.
De eigenaar van de elektrische auto had dus gewoon moeten betalen om 's middags zijn wagen op te laden op de speciale parkeerplek.
Paul van der Kwast is financieel planner en lid van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet. Ook schrijft hij tweewekelijks een column over personal finance.
Lees ook
Zo weet je welke laadpaal jij moet hebben
Overheid gooit miljarden weg door stimuleren elektrisch rijden, dat kan slimmer
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl