- Het jaar 2023 wordt bijzonder voor de autobranche, omdat er in het elektrische segment vrij veel nieuwe modellen bijkomen. Met jonge spelers als Sono, BYD, Nio, Smart en Lotus.
- Maar ook gevestigde automerken komen met nieuwe elektrische modellen om te laten zien dat ze wel degelijk in staat zijn tot innovatie.
- We bespreken 11 opmerkelijke elektrische auto’s die in 2023 op de markt komen.
- Lees ook: 7 autotrends voor 2023: meer files, duurdere elektrische auto’s, goedkopere occasions en prijziger onderhoud
In 2023 valt er flink wat te beleven wat betreft de introductie van nieuwe modellen op de markt voor elektrische auto’s. Opvallend is dat er vrij veel jonge merken bijkomen. Denk eens aan Sono, BYD, Nio, Smart en Lotus.
Die laatste twee zijn niet nieuw als merknaam, maar komen wel uit fabrieken van andere spelers en hebben eigenlijk niets meer te maken met de auto’s die vroeger onder die merken werden verkocht.
Maar ook de gevestigde spelers komen met nieuwe elektrische voertuigen. Daarbij worden verschillende keuzes gemaakt. Soms is het de bedoeling dat het totaal niet opvalt dat het om een elektrische auto gaat. In andere gevallen is het design juist radicaal anders om te benadrukken dat het een elektrisch model is.
Lees ook: 7 autotrends voor 2023: meer files, duurdere elektrische auto’s, goedkopere occasions en prijziger onderhoud
We lichten 11 interessante elektrische auto's uit die in 2023 op de markt komen.
Sono Sion
Als er in 2023 één opvallende verschijning te zien is op de Nederlandse wegen, dan moet het toch wel de betaalbare zonneauto de Sono Sion zijn. Voor net geen 30.000 euro rij je in een elektrische auto die je in theorie nooit aan de lader hoeft te hangen omdat vrijwel elke centimeter van de carrosserie is voorzien van zonnepanelen.
De Sono Sion heeft 456 zonnecellen waarmee hij volgens de fabrikant gemiddeld zo’n 112 kilometer per week kan laden. In goede omstandigheden kan dit oplopen tot 245 kilometer per week. Vrij weinig in vergelijking met de Lightyear 0 die tot 70 kilometer per dag laadt met de zonnepanelen. Maar goed, die auto is wel bijna tien keer zo duur.
Voor de rest zijn de specificaties niet bepaald om over naar huis te schrijven. Van een maximaal rijbereik van slechts 305 kilometer zal niemand echt warm maken. De 54 kWh metende batterij kan met 75 kW ‘snelladen’.
Maar bij dit alles moet wel een kleine kanttekening geplaatst worden, want Sion liet onlangs weten dat het mogelijk de beoogde start van de productie in 2023 niet haalt. Het bedrijf komt meerdere miljoenen te kort om de productie te starten, maar is keihard bezig om geld op te halen door de voorverkoop van de auto actief te promoten. Volgens de oprichters is de reactie hierop beter dan verwacht en ze geloven er dan ook in dat ze in staat zullen zijn de productie zoals gepland op te starten.
Abarth 500e Scorpionissima
Klein maar fijn, dat is de Fiat 500e voor veel mensen. Maar het kan nog fijner, want er komt een Abarth-versie: de Abarth 500e Scorpionissima. Volgens de makers is het de elektrische auto voor sceptici, ofwel de anti-ev ev. De Abarth moet elektrisch rijden namelijk leuker moet maken dan rijden in een benzine-auto.
Toch laten de Italiaanse petrolheads de benzinemotor niet helemaal los voor deze uitgemonsterde Fiat 500e, want je kunt het motorgeluid van de Abarth 500 met benzinemotor gewoon via speakers afspelen voor zowel binnen als buiten. Zo lijkt het dus net alsof je niet elektrisch rijdt in de Scorpionissima.
Overigens moet dit sportieve wagentje het echt hebben van de specificaties op papier, want die zijn niet heel spectaculair. Een accupakket van 42 kWh die met 85 kW kan snelladen en een actieradius geeft die vermoedelijk de 300 km niet haalt (Abarth geeft de WLTP-rating later vrij).
Het sportieve gedrag zit hem volgens de makers in de tussenacceleratie. Die maakt de auto veel sneller dan de standaard 500e.
Rolls-Royce Spectre
Elektrische aandrijving en luxe passen op zich heel goed bij elkaar, onder meer vanwege het stille rijden en soepel optrekken en natuurlijk de extra ruimte die beschikbaar is dankzij de kleinere motoren. Het is daarom ietwat vreemd dat het zo lang duurde voordat Rolls-Royce met de Spectre kwam.
Nog niet alle specificaties zijn bekend, maar Rolls-Royce belooft in ieder geval een actieradius van meer dan 500 kilometer, meer dan 650 pk en 900 Nm koppel om ’soepel’ op te trekken naar 100 km/u. En in het interieur is ruimte voor zo’n 10.000 ledjes die een sterrenhemel moeten vormen.
En natuurlijk zit er ook weer een paraplu in de deurstijl verstopt.
Polestar 3
De populaire Polestar 2 krijgt een grotere en vooral duurdere broer: de Polestar 3. Daarmee wil het merk de concurrentie aan gaan met de gevestigde Duitse luxemerken, maar dan met een Scandinavische aanpak. Daarmee zeggen we eigenlijk dat er minimalisme en het gebruik van mooie materialen de boventoon voeren.
De nieuwe SUV moet, schrik niet, minimaal 89.000 euro gaan kosten. Daarvoor krijg je dan wel 610 kilometer actieradius en een topsnelheid van 210 km/u. Tenminste, dat hoopt Polestar, want de definitieve cijfers zijn nog niet binnen. We hebben het hier nog over gestelde doelen voor het productiemodel.
Nio ET5
Duizend kilometer op een volle accu en een vanafprijs van 52.000 euro? Dat zijn de twee meest opvallende dingen aan de ET5 van het Chinese Nio. Oh, en we vergeten bijna dat je de accu van deze auto niet hoeft op te laden, want die kan je wisselen bij een wisselstation.
Overigens is het duidelijk waar Nio de inspiratie voor de ET5 vandaan heeft gehaald. De auto lijkt niet alleen op de Tesla Model 3, maar zit in dezelfde prijscategorie en heeft nagenoeg dezelfde specificaties.
Die 1.000 kilometer? Die wordt mogelijk door een gigantisch accupakket van 150 kWh als optie te kiezen. Waar die in de auto gepropt wordt, weet alleen Nio.
Nu zit er overigens een hele grote kanttekening aan die relatief goede vanafprijs, want die is zonder accu. Ja, dat lees je goed. De Nio ET5 kost alleen 52.000 euro als je hem zonder accu koopt. Die kan je er los bij huren voor tussen de 169 en 289 euro per maand.
Peugeot e-308 SW/ Opel Astra Sports Tourer
Het is voor ons nog steeds de vraag waarom het zo immens lang duurde voordat autofabrikanten stationwagens besloten te elektrificeren. Het is immers een vrij gewilde carrosserievorm die ook nog eens heel veel ruimte biedt voor een groot accupakket. En daarbij kan een dergelijke auto van binnen extra ruim gemaakt worden dankzij de elektrische aandrijving die minder ruimte in neemt dan een conventionele.
Maar dat terzijde, want in 2022 mochten we de MG3 verwelkomen en nu komen daar de Peugeot e-308 SW en de Opel Astra Sports Tourer bij. Waarom we die samen gooien? Omdat ze onderhuids exact dezelfde auto zijn. Het is een kwestie van kiezen welke je mooier vindt.
Onder de kap vinden we een elektromotor van 156 pk (optioneel 180 en 225 pk) en een accupakket van 54 kWh. Daarmee zou een actieradius van zo’n 400 kilometer haalbaar moeten zijn, maar in de praktijk zal dit wel wat lager uitvallen, gezien het lijkt alsof Peugeot en Opel ietwat positief doen over de cijfers van onder andere de e-208 en Corsa-e.
Smart #1
Eigenlijk is het helemaal niet de eerste Smart, zelfs niet de allereerste volledig elektrische Smart, maar het is wel de eerste Smart die uit de fabriek van het Chinese Geely komt rollen. En Geely kennen we natuurlijk ook van Polestar waarin het samen met Volvo zit.
En als je dat weet, dan is het ook niet gek om te zien dat de Smart #1 geen klein stadswagentje is, maar een volwaardige SUV.
Ook van de kleine prijs is weinig over. De Smart #1 gaat 42.000 euro in Nederland kosten. Daarvoor krijg je een accupakket van 66 kWh, een actieradius van 440 kilometer en de mogelijkheid om snel te laden op 150 kW.
Je hebt overigens gelijk als je zegt dat deze auto op een kruising tussen een Mini en een Mercedes lijkt, want Geely werkt voor Smart samen met Mercedes-Benz.
BYD Han
Build Your Dreams, dat is waar BYD voor staat. En de Chinese automaker werkt hard aan de droom om BMW en Mercedes te verslaan met de BYD Han. De elektrische sedan moet namelijk het vuur aan de schenen van de 5 Serie en de E-Klasse leggen. Qua prijs komt hij in ieder geval in de buurt, want verwacht wordt dat hij minimaal 71.525 euro moet gaan opleveren.
Wat je dan precies krijgt voor dat geld? 521 kilometer aan WLTP-actieradius en 510 pk die naar alle vier de wielen gaat, want hij heeft standaard vierwielaandrijving. En in het interieur vinden we een draaiend scherm, iets waar BYD bijzonder trots op is.
Volkswagen ID Aero
De naam verraadt het al, de ID Aero moet een van de meest aerodynamische auto’s van Volkswagen worden. En daarin gaat het Duitse merk zo ver dat er geen deurhendels meer op de auto gemonteerd worden. De deur openen doe je door op een aanraakgevoelig paneel te tikken.
En heeft al die extra moeite dan ook nut? Jazeker, want de Aero kan volgens Volkswagen 620 kilometer op een volle 77 kWh metende batterij afleggen. En dat is best knap als je dat met concurrenten vergelijkt. Dat komt neer op 12,4 kWh per 100 kilometer. Dat is een stuk beter dan de Tesla Model 3 die 14,9 kWh per 100 km verbruikt.
Voor de rest weten we helaas nog weinig van de auto. Volkswagen zou hem ergens in de zomer van 2023 moeten introduceren, dus voor die tijd horen we ongetwijfeld nog meer over het model.
Hyundai Ioniq 6
Waar de Volkswagen ID Aero het zonder deurhendels moet doen om beter door de lucht te glijden, koos Hyundai ervoor om de geen zijspiegels op de Ioniq 6 te monteren. In plaats daarvan zitten er cameraatjes. Maar dat is waarschijnlijk gelijk het minst opvallende aan deze toch wel opvallende auto.
Ook deze auto gaat de concurrentie aan met dé elektrische auto van het moment: de Tesla Model 3. Qua afmetingen, prestaties en prijs komt het allemaal wel erg dicht bij elkaar in de buurt. De Ioniq 6 doet zo’n 429 kilometer op een volle accu van 53 kWh en moet net geen 46.000 euro gaan kosten.
Er komt ook een duurdere variant van iets meer dan 55.000 euro. Die wordt voorzien van een 77,4 kWh-accu waarmee hij tot wel 614 kilometer kan afleggen. Maar die heeft alleen achterwielaandrijving. Wil je ook aandrijving op de voorwielen en meer vermogen, dan moet je bijna 60.000 euro neertellen en lever je zo’n 30 kilometer aan actieradius in.
Lotus Eletre
Ja, ook het Britse sportwagenmerk Lotus maakt net als MG een comeback. En net zoals MG gebeurt dat via een overname door een Chinese autofabrikant. In dit geval Geely, die we nu ook kennen van Smart en Polestar.
En in Chinese handen worden er overduidelijk andere keuzes gemaakt. Het merk staat bekend als maker van superlichte en strak sturende kleine sportwagens, maar daar is niets van terug te zien in de kolossale Eletre. Een SUV met 600 pk, een actieradius van 600 kilometer en een topsnelheid van 260 km/u.
Lotus rekent ook geen kleine prijs voor deze twee ton wegende SUV. Wil je er een voor de deur neerzetten, dan moet je minimaal 100.000 euro naar de dealer overmaken. Maar daarvoor krijg je dan wel ’s werelds eerste ‘Hyper SUV’.