De verkoop van nieuwe elektrische auto’s komt in 2020 uit op zo’n 65 duizend stuks. Daarmee zouden elektrische auto’s een aandeel van 15 procent krijgen bij de totale verkoop van nieuwe auto’s in Nederland.
Dat stelt databureau Aumacon in een nieuwe prognose voor de autoverkopen in 2020. Die gaat voor de totale autoverkopen uit van 425 duizend stuks.
De verwachting is dat er dit jaar zeker 45 duizend volledig elektrische auto’s worden verkocht, die goed zouden zijn voor 11 procent van de totale autoverkopen. De verkoop wordt dit jaar mede gedreven door de populariteit van de Tesla Model 3. Dat is dit jaar het best verkochte individuele model op de automarkt.
Aumacon merkt overigens op dat het ministerie van Financiën voor dit jaar uitgaat van 35 duizend verkochte elektrische auto’s. Omdat de feitelijke verkopen hoger zullen uitkomen en elektrische auto’s zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM, behoudt de overheid zich het recht voor om de gederfde inkomsten via andere autobelastingen te compenseren.
Elektrische auto: fiscale bijtelling voor leaseauto cruciaal
De verkoop van elektrische auto’s wordt nog sterk fiscaal gedreven, aangezien het gros van de elektrische auto’s als leaseauto wordt aangeschaft. Zo heeft de piek in de verkopen van de Tesla Model 3, waarvan er in de eerste 11 maanden van dit jaar al 17.871 zijn verkocht, vermoedelijk alles te maken met de nieuwe bijtellingsregels voor privégebruik van leaseauto’s die in 2020 ingaan.
Het kabinet wil het fiscaal minder aantrekkelijk maken om een elektrische leaseauto aan te schaffen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro). Op jaarbasis kan dat honderden tot duizenden euro’s aan belasting schelen.
Interesse voor elektrische auto ook bij particulieren groter
Hoewel de markt voor elektrische auto's vooralsnog sterk gedreven wordt door zakelijk gebruik, denkt de ANWB dat particulieren komend jaar meer interesse zullen tonen voor elektrische auto's. Stekkerauto's kunnen steeds langer blijven rijden op een volle batterij. Bovendien wordt het prijsverschil met benzine- en dieselauto's kleiner en komt er een aanschafsubsidie.
Uit de peiling van de ANWB in zijn jaarlijkse Elektrisch Rijden-monitor blijkt dat inmiddels 56 procent van de Nederlanders overweegt in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen.
Volgens de onderzoekers zien veel mensen hier uiteindelijk toch vanaf, vooral vanwege de hoge aanschafprijs.
De ANWB verwacht dat hier volgend jaar verandering in komt. De interesse in elektrisch rijden neemt volgens hetzelfde onderzoek toe, als Nederlanders te horen krijgen dat er volgend jaar een aanschafsubsidie komt. Hier kan volgens de autovereniging nog veel gewonnen worden. Veel mensen weten helemaal niet dat die subsidie er komt en dat er bovendien geen motorrijtuigenbelasting hoeft te worden betaald voor elektrische auto's.
Daarnaast komen er steeds meer volledig elektrische auto's op de markt, die ook steeds betaalbaarder worden. Ook de goedkope modellen kunnen steeds verder rijden op een volle batterij.
Eerder maakte Business Insider een overzicht van 17 nieuwe modellen die volgend jaar op de markt komen. Tesla krijgt daarbij flink wat concurrentie van klassieke merken zoals Volkswagen, Opel, Peugeot, Honda, Mini, Kia en Hyundai.