KLM-topman Pieter Elbers denkt niet dat de ontwikkeling rondom elektrische vliegtuigen heel snel zal gaan. Dat zegt hij tegen Business Insider Polen.

Toch vindt hij het idee van elektrisch vliegen wel erg interessant. “Toen de eerste elektrische auto’s werden gemaakt, lachten we erom. En vandaag? We zien allemaal hoe ver we op dit gebied zijn gekomen”, zegt hij. “Ik geloof echter niet dat we over vijf of zes jaar al in de eerste elektrische vliegtuigen zullen vliegen.”

Elbers doelt daarmee op een aankondiging van “een van zijn gerespecteerde concurrenten”, Easyjet, die aankondigde dat de route tussen Amsterdam en Londen een van de eerste zal zijn waarop elektrische vliegtuigen zullen worden ingezet. Tegen het jaar 2027 moeten de eerste elektrische passagiersvluchten op die route plaatsvinden.

Elbers gelooft daar niet zo in. “Ik denk niet dat er binnen een paar jaar een elektrisch vliegtuig met een capaciteit van 180 passagiers op de markt zal komen. Maar ik waardeer de ambitieuze plannen en ik denk dat we ons allemaal veel meer moeten inspannen om onze kennis en de ontwikkeling op dit gebied te verbreden.”

Wanneer er dan wel elektrische vliegtuigen rondvliegen? “Ik denk dat het over 15 tot 20 jaar zou kunnen”, aldus Elbers.

Ander innovatief vliegtuig

Tot die tijd moet KLM andere manieren vinden om brandstof te besparen. Afgelopen zomer kondigde het bedrijf daarom aan dat het samen met de TU Delft een nieuw vliegtuigtype gaat ontwerpen, de Flying-V.

De Flying-V – inderdaad, een toestel in de vorm van een V – is een ontwerp waarbij passagierscabine, vrachtdek én de brandstoftanks in de vleugel geïntegreerd zijn. Door de betere aerodynamische vorm en minder gewicht verbruikt de Flying-V 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig dat er bestaat.

Qua afmetingen laat het toestel zich ook het beste vergelijken met de Airbus A350. Met z’n lengte van 55 meter is het weliswaar minder lang dan een A350, de spanwijdte is met 65 meter hetzelfde.

Die compatibiliteit heeft als groot voordeel dat de Flying-V probleemloos gebruik kan maken van de huidige infrastructuur van luchthavens. Denk hierbij aan gates, taxibanen en hangars.

Bekijk hieronder een conceptvideo van de Flying-V:

Hier lees je het originele artikel van Business Insider Polen.

Lees meer over luchtvaart: