Bijna de helft van alle nieuwe personenauto’s is bestemd voor zakelijk gebruik. Elektrisch rijden staat ook in dit segment op de drempel van een doorbraak. Welke trends zijn er nog meer?
1. Mobiliteitsoplossing
De auto van de zaak verliest de laatste jaren wat aan populariteit. ‘Bedrijven geven hun nieuwe werknemers nu vaker een mobiliteitsoplossing’, zegt Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders. ‘Je krijgt dan bijvoorbeeld € 800 per maand voor je mobiliteit. Dat bedrag kun je besteden aan kosten voor een auto, trein, vouwfiets of ander vervoermiddel.’
Toch is nog steeds zo’n 40% van de nieuwe personenauto’s bestemd voor zakelijk gebruik, stelt brancheorganisatie BOVAG. Volgens Van Delft telt Nederland nu zo’n 700.000 leaseauto’s en 550.000 auto’s van de baas.
2. Fiscale veranderingen
De overheid wil de aanschaf van onzuinige benzine- en dieselauto’s ontmoedigen, en elektrisch rijden stimuleren. Dat is te zien aan de tarieven voor de fiscale bijtelling, wanneer zakelijke auto’s ook meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé worden gebruikt.
Momenteel geldt voor volledig elektrische auto’s een bijtellingstarief van 4%, gerekend over de cataloguswaarde van de auto, en op te tellen bij het inkomen. Voor de meeste plug-in hybride’s is dat 15%. Er zijn nog twee andere categorieën, voor onzuinige auto’s: 21 en 25%. Vanaf 1 januari wordt het fiscale verschil nog groter. Dan zijn er nog maar twee tarieven: 4% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor alle overige personenwagens.
3. Van onzuinig naar zuinig
Nu is het aandeel van elektrische auto’s in de zakelijke markt nog bescheiden. Van de nieuwe zakelijke auto’s in 2016 voldoet slechts 2% aan dit criterium, volgens BOVAG. En slechts 3% van de nieuwe auto’s voor zakelijk gebruik is dit jaar hybride. Zo lijkt het alsof elektrische auto’s nog slechts mondjesmaat aan zakelijke rijders worden verkocht. Maar de percentages van dit jaar vallen laag uit, omdat er eind 2015 al veel plug-in hybride auto’s zijn gehamsterd, vanwege het toen nóg grotere fiscale voordeel. Verder valt dit jaar zo’n 60% van de nieuwe zakelijke auto’s in de categorie ‘zuinig’. En 34% is relatief onzuinig.
Elektrische auto’s winnen de komende jaren snel aan populariteit, verwacht de Rabobank. ‘Barrières worden sneller geslecht dan tot voor kort voor mogelijk werd gehouden’, schrijft de bank in een in mei verschenen rapport. De prijs van Li-ion batterijen zal bijvoorbeeld nog voor 2020 fors dalen. Ook gaat het opladen over enkele jaren veel sneller, verwacht de Rabobank. En de actieradius van elektrische auto’s wordt snel groter. Van Delft: ‘Veel elektrische auto’s moeten nu nog opnieuw worden opgeladen na een kilometer of zestig. Vanaf 2017 wordt tweehonderd kilometer normaler.’
4. Stationcars en SUV’s
Ruim een derde van alle zakelijke auto’s is een stationcar of SUV. Stationcars zijn binnen deze groep nog steeds het best vertegenwoordigd, maar SUV’s winnen marktaandeel. Momenteel is circa een op de tien nieuwe zakelijke personenwagens een sports utility vehicle, zoals deze categorie officieel heet. Wie niet met zo’n grote terreinwagen de stad in wil, heeft nog volop keuze uit stationcars.
Zoals de Kia Optima SW, die dit najaar op de markt komt. Een stoere, sportieve personenauto, die alle functionaliteiten van een zakelijke auto biedt, maar waarmee je ook in het weekend gezien kunt worden. ‘Een frisse wind, vergeleken met de braver ogende concurrenten in dit segment’, aldus Kia.
Wie eigentijds zakelijk wil rijden, stapt dus binnenkort in een stationcar of SUV die (deels of volledig) elektrisch rijdt.
Dit is het tweede artikel in de Maand van Zakelijk Rijden. De maand van Zakelijk Rijden wordt mogelijk gemaakt door de Kia Optima Sportswagon. Gemaakt om gezien te worden.