De CO2-uitstoot kan de komende jaren nauwelijks worden verlaagd als we massaal overstappen op elektrische auto’s.
Energiecentrales die de stroom moeten opwekken zouden daarvoor veel milieuvriendelijker moeten zijn.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van North Carolina in de Verenigde Staten, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Science & Technology.
De stelling in het artikel wordt onderschreven door de Nederlandse onderzoekers Hans Nijland en Jan Ros van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Wetenschappelijk model
Het onderzoek bevestigt de critici van elektrisch autorijden in hun mening dat een elektrische auto zo schoon is als de elektriciteitscentrale die deze stroom moet opwekken en dat levert in de meeste gevallen dus geen winst op.
De Amerikaanse studie probeert op basis van een wetenschappelijk model de uitstoot van gassen in de Verenigde Staten voor de komende 40 jaar te voorspellen. De onderzoekers gaan er in het gunstigste geval vanuit dat in 2050 ongeveer 40 procent van alle auto's volledig elektrisch of hybride is.
Dat zal echter niet leiden tot een merkbare vermindering van de CO2-uitstoot. Volgens de onderzoekers zijn personenauto's in de Verenigde Staten verantwoordelijk voor 20 procent van de CO2-uitstoot.
Probleem verplaatst naar energiecentrales
Door over te stappen op elektrische en hybride auto's wordt het probleem van de CO2-uitstoot verplaatst naar energiecentrales. Zolang zulke centrales nog overwegend fossiele brandstoffen gebruiken om stroom op te wekken, zal de CO2-uitstoot niet noemenswaardig dalen.
Elektrisch autorijden kan daarom pas echt effect hebben als energie schoner wordt opgewekt, bijvoorbeeld door windenergie, zonne-energie, getijdencentrales en eventueel kernenergie.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Lees ook
Topjaar verkoop hybride auto's, maar 2014 wordt minder
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl