- Jaguar Landrover kondigde deze week aan vanaf 2025 alleen nog maar elektrische Jaguars te produceren.
- De Britten zijn niet de enige klassieke autofabrikant met ambitieuze doelstellingen op elektrisch gebied.
- Zowel Volkswagen als Renault willen marktleider worden en ook Amerikaanse fabrikanten als General Motors en Ford hebben grootse plannen.
De opmars van de elektrische auto is niet te stuiten. Ongeveer een vijfde van alle vorig jaar verkochte auto’s in Nederland was volgens de de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en databureau RDC elektrisch en dat aandeel zal snel toenemen.
Pionier Tesla en andere voorlopers zijn lang niet de enige producenten van elektrische auto’s. Ook traditionele autofabrikanten zetten vol in op elektrisch rijden.
Zo maakte Jaguar Land Rover maandag bekend vanaf 2025 alleen nog maar elektrische Jaguars te maken en kondigden onder meer Volkswagen en General Motors eerder al ambitieuze plannen aan.
Dit zijn de doelstellingen van acht klassieke automerken op het gebied van elektrisch rijden voor de middellange termijn.
Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover (JLR) is van plan om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische Jaguars te maken, maakte de Britse automaker maandag bekend. Daarom gaat JLR jaarlijks bijna 3 miljard euro in de technologie investeren.
Op dit moment is het enige volledig elektrische model van Jaguar de I-Pace en heeft de fabrikant daarnaast een aantal hybride modellen op de markt. In 2024 moet de eerste volledig elektrische Land Rover van de band rollen.
Porsche
Porsche verwacht dat bijna 80 procent van de auto's die het over tien jaar verkoopt elektrisch zal zijn, zei topman Oliver Blume onlangs tegen de Duitse krant Bild am Sonntag. Daar zitten ook hybride varianten bij.
Eerder had de fabrikant van luxe auto's al gezegd dat in 2025 de helft van alle verkochte modellen elektrisch zal zijn.
De komende vijf jaar investeert Porsche 15 miljard euro in het elektrisch maken van zijn wagenpark. Van het huidige volledige elektrische model, de Porsche Taycan, zijn afgelopen jaar 20.000 auto's verkocht.
De Porsche 911 zal volgens Blume wel een verbrandingsmotor blijven houden, maar die kan ook synthetische brandstoffen aan.
Lees meer: Porsche wil naast elektrisch rijden experimenteren met een synthetische brandstof voor klassieke motoren
Volkswagen
Volkswagen heeft zich ruim twee jaar geleden al tot doel gesteld dat al zijn auto's vanaf 2030 elektrisch zijn en wil marktleider worden. "De groene tak wordt ons nieuwe bedrijfsmodel", zei VW-strateeg Michael Jost daar eind 2018 over.
Eind vorig jaar kondigde de Duitse autofabrikant aan dat tot 2025 ongeveer de helft van het onderzoeksbudget van in totaal 150 miljard euro aan de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's worden uitgegeven.
Het concern heeft zich volgens GreenBiz voorgenomen in 2023 een miljoen elektrische auto's te produceren en in 2025 anderhalf miljoen. Afgelopen jaar bedroeg de totale productie van de Volkswagen-groep 9,3 miljoen auto's.
In Nederland liet de goed betaalbare elektrische Volkswagen ID.3 eind vorig jaar de Tesla Model 3 mijlenver achter zich.
Toyota
Toyota heeft de verwachte productie van elektrische auto's flink aangescherpt.
In 2017 kondigde het Japanse autoconcern nog aan in 2030 zo'n 5,5 miljoen elektrische auto's en hybride modellen te willen produceren (waarvan 1 miljoen puur elektrisch), maar nu denkt Toyota die aantallen al in 2025 bereikt te hebben, meldt The Times of India.
Vooralsnog zet Toyota nog vooral in op hybride modellen, maar de komende jaren moeten er ook zes volledig elektrische modellen op de markt komen, zei productmanager Andrea Carlucci van Toyota Europe eind vorig jaar in een interview met AutoWeek.
In 2019 verkocht Toyota wereldwijd zo'n 10 miljoen auto's waarvan al 2 miljoen (deels) elektrisch.
Ford
Autofabrikant Ford wil de komende vier jaar 22 miljard dollar (ruim 18 miljard euro) investeren in elektrische auto's, maakte het Amerikaanse bedrijf begin deze maand bekend. Dat is volgens RTL Nieuws bijna een verdubbeling van de eerdere investeringsplannen in elektrische auto's.
Ford wil onder meer krachtigere accu's ontwikkelen, zodat het ook snel elektrische varianten aan kan bieden van goedverkopende modellen pick-uptrucks, bestelbusjes en terreinwagens.
Afgelopen jaar bracht Ford met de Mustang Mach-E zijn eerste volledige elektrische auto op de markt, maar dat verliep vanwege de coronacrisis niet helemaal volgens plan.
Hyundai
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai was naar verluidt met Apple in gesprek over het ontwikkelen van een elektrische auto, maar heeft die gesprekken afgebroken, werd vorige week bekend.
Dat betekent niet dat Hyundai niet aan de weg timmert met elektrische auto's. Zo is de Hyundai Kona Electric volgens het AD een van de populairste elektrische auto's van Nederland en staat dat model ook in de Amerikaanse top tien.
In 2025 wil Hyundai 23 volledig elektrische modellen hebben en daar een miljoen exemplaren van verkopen, meldt Nikkei Asia.
General Motors
General Motors kondigde onlangs aan in 2035 alleen nog maar elektrische auto's te gaan produceren, grote bedrijfswagens en pick-ups uitgezonderd, meldt Autoweek. Tussen nu en 2025 wil GM al dertig verschillende nieuwe elektrische auto's op de markt brengen.
Vorig jaar kondigde CEO Mary Barra al aan voor alle modellen die het voert ook elektrische modellen te produceren. In vijf jaar tijd investeert de Amerikaanse automaker 20 miljard dollar (zo'n 16,5 miljard euro) in de ontwikkeling en productie van elektrische auto's.
"Volledig elektrisch rijden heeft de toekomst, want klimaatverandering is een feit", zei president-directeur Steven A. Kiefer daar vorig jaar over.
Renault
Net als de Duitse concurrent Volkswagen wil ook het Franse Renault marktleider worden op het gebied van elektrische auto's. De door de nieuwe topman Luca de Meo tot 'Renaulution' bestempelde Renault-revolutie moet in 2025 een feit zijn.
De Meo kondigde volgens RTL Nieuws onlangs in een interview aan minder modellen te gaan maken, maar die moeten wel winstgevender worden. Zo wordt de elektrische Renault ZOE relatief goed verkocht, maar is de winstmarge uiterst klein.
Tot 2025 moeten er zeven nieuwe elektrische modellen op de markt komen, waaronder de elektrische versie van de oude vertrouwde Renault 5.
[activecampaign form=34]
Lees meer over elektrische auto's:
- Deze 37 elektrische auto’s komen in 2021 op de markt: zoveel actieradius krijg je voor je geld
- Volkswagen onthult ‘Missie T’: het masterplan om Tesla in te halen – een Porsche-veteraan moet de klus klaren
- De komende 10 jaar blijft het relatief duur om een elektrische auto te bouwen – de omslag naar elektrisch raakt de winstmarge van Europese autofabrikanten