- Het studententeam University Racing Eindhoven ontwikkelde een speciale racewagen die zonder bestuurder over een circuit kan racen.
- De auto doet mee aan de speciale Formula Student-raceklasse voor universiteiten.
- De auto kan een topsnelheid van 115 km/u halen en beslist zelfstandig wat de beste route is en hoe hij reageert op andere racers.
Het Eindhovense studententeam University Racing Eindhoven reist volgende week af naar het Spaanse Formule 1-circuit Barcelona-Catalunya. Daar zal het een eigen ontwikkelde autonome racewagen op de baan loslaten in de hoop de grote prijs van de Formula Student-klasse mee naar huis te nemen.
De Brabantse vierwieler moet daarvoor tien rondes van 500 meter volledig zelfstandig kunnen afleggen, en natuurlijk als eerste over de streep komen. De race zal dus niet over het hele 4,6 kilometer lange circuit gaan. Er wordt een speciaal parcours afgezet met pionnen waardoor de auto moet navigeren.
De auto van de Eindhovense studenten kent het circuit niet vanuit het geheugen. De computer aangedreven vierwieler moet volledig op input van sensoren rijden en sturen.
“De auto zelf kent het circuit niet. Op een deel van de baan staan pionnen, aan de ene kant geel en aan de andere kant blauw. De auto moet daar tussendoor zijn eigen weg zoeken. We racen tien rondjes van 500 meter”, vertelt teamleider Dennis Gubbels.
De auto, genaamd URE15, weegt 200 kilogram, kan een topsnelheid halen van 115 km/u, neemt bochten met maximaal 50 km/u en bepaalt zelf wat hij moet doen met medeweggebruikers. Het kostte studenten twee jaar om de ultrasnelle kart vol hightechsystemen te ontwikkelen.
De race wordt niet alleen gewonnen op de snelste tijd, de auto zelf wordt ook op ontwerp gekeurd. "Onze auto heeft vier motoren die elk een apart wiel aandrijven. Ons chassis is gemaakt van koolstof met een aluminium honingraatconstructie, net als in de Formule 1. Zulke keuzes moet je uitleggen", aldus Gubbels.
En ook al zit er geen coureur in de auto, veiligheid blijft belangrijk. Gubbels: "Alles moet goed geregeld zijn, want als er iets fout gaat, kan het goed fout gaan. Stel dat de batterij in brand vliegt. Een accubrand is heel lastig te blussen, dan kun je gewoon doei zeggen tegen je auto. Daar moet je heel nauwkeurig naar kijken bij het ontwerp en veel veiligheidsmaatregelen voor nemen."
Het studententeam geeft zelf ook toe dat de door hun ontwikkelde auto en diens techniek niet direct vertaald kan worden naar een autonoom voertuig voor dagelijks gebruik. Een afgesloten circuit is nu eenmaal niet te vertalen naar een drukke stad met onvoorspelbare voetgangers.
Gubbels: "Maar het is een eerste stap. Een circuit is ook een extreme omgeving, we laten zien dat een autosysteem vol sensoren heel veilig kan zijn, misschien wel veiliger dan wanneer iemand achter het stuur zit. Op dit moment zoeken heel veel mensen uit hoe zulke systemen er over twintig jaar uit moeten zien."