De ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu) hebben
dat donderdag besloten samen met de regionale bestuurders.
De A4 moet het dagelijkse verkeersinfarct tussen Den Haag en Rotterdam mede
helpen oplossen. Door eisen op het gebied van tunnelveiligheid kosten de
zeven kilometer tussen Delft en Schiedam 880 miljoen euro. De kosten waren
aanvankelijk 225 miljoen lager voorzien op 655 miljoen euro.
De bedoeling is dat de eerste schop in 2011 de grond ingaat. In 2015 moeten de
eerste automobilisten over de nieuwe weg rijden.
Ook komt er een tweede ‘hoogfrequente’ spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam.
Knooppunt Den Haag-Rotterdam
Het afgelopen jaar is onderzocht op welke manier de verbinding tussen Den Haag
en Rotterdam het best kon worden verbeterd. De verlenging van de A4 wint het
volgens de ministers op effectiviteit, kosten en snelheid van een variant
waarbij de bestaande A13 verbreed zou worden en er van daaruit een nieuwe
verbindingsweg richting de A16/A20 zou komen.
Over de verlenging van de A4 wordt al meer dan veertig jaar gesteggeld. Twee
jaar geleden leek de aanleg in kannen en kruiken. Bij de gekozen variant,
een verdiepte ligging van de weg, werd echter een rekenfout gemaakt waarna
extra onderzoek noodzakelijk was. Daarbij zou ook opnieuw gekeken worden
naar het alternatief van een bredere A13.
Half verdiept
In de gekozen verlenging van de A4 krijgt de weg van Delft naar Schiedam twee
rijstroken, van Schiedam naar Delft komen drie rijstroken. Het gehele
traject wordt half verdiept aangelegd. Tussen Schiedam en Vlaardingen komt
de weg in een landtunnel te liggen, waardoor de weg niet zichtbaar is.
Voor het hoogfrequent spoor tussen Den Haag en Rotterdam worden de twee
centrale stations aangepast. De afgelopen jaren groeide het aantal reizigers
tussen de twee steden met 7 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl