Microsoft heeft donderdag Office voor de iPad onthuld. De apps zijn gratis te downloaden, maar om documenten in Word, Excel en Powerpoint te maken moet je een abonnement afsluiten.

Het was het eerste publieke optreden van Satya Nadella, de kersverse topman van Microsoft. De 46-jarige Indiër luidde het tijdperk na Steve Ballmer in met een voor Microsoft revolutionaire aankondiging: kantoorsoftwarepakket Office is beschikbaar voor de iPad.

De apps voor Word, Excel en Powerpoint zijn gratis te downloaden. Ook het bekijken van documenten kost niets, maar wil je serieus aan de slag met Office dan moet je dokken.

Om de iPad-versie van Office volledig te gebruiken heb je abonnement nodig op Office 365, het online softwarepakket van Microsoft. Dat kost 10 euro per maand of 99 euro per jaar. Daarmee lijkt de softwaregigant te mikken op huidige Microsoft-gebruikers die een iPad hebben.

Design geoptimaliseerd voor iPad

Microsoft heeft Office voor de pc niet simpelweg overgezet naar de iPad, maar het ontwerp aangepast voor gebruik met een aanraakscherm. Herkenbare elementen zoals de menubalk en de kleurstelling zijn gehandhaafd.

De software is bijna identiek aan die op een reguliere computer, enkele uitzonderingen daargelaten. Zo is het vooralsnog niet mogelijk om een video toe te voegen aan een Powerpoint-presentatie. Volgens Microsoft zien Office-bestanden er hetzelfde uit op alle platformen. Gebruikers zouden dus probleemloos moeten kunnen switchen tussen verschillende apparaten, zonder dat dit invloed heeft op de opmaak van het document.

Miljardenkans voor Microsoft

De beslissing om een iPad-versie van Office uit te brengen zou volgens ingewijden zijn genomen door Steve Ballmer, de oud-topman die begin vorige maand het stokje overdroeg aan Nadella.

Microsoft richtte zich de afgelopen jaren op de eigen Surface-tablet en Windows 8. Het uitbrengen van Office voor andere platformen durfde het softwarebedrijf aanvankelijk niet aan, uit vrees dat het ten koste zou gaan van de Windows-verkopen.

Maar Microsoft liet daarmee een miljardenkans liggen. Van de ruim 1 miljard smartphones die fabrikanten vorig jaar naar winkels verstuurden, draaide bijna 94 procent op Android of iOS, aldus marktonderzoeker IDC. Van de iPad zijn sinds 2010 bijna 200 miljoen exemplaren verkocht. En al die niet-Windows-apparaten worden volop gebruikt in een zakelijke omgeving, waar Microsoft van oudsher sterk vertegenwoordigd is.

De kans om grof geld te verdienen op smartphones en tablets bleek uiteindelijk te groot om te negeren. Vorig jaar bracht Microsoft Office uit voor iPhone en Android; die versies zijn vanaf donderdag gratis te gebruiken. Nu is er dus Office voor de iPad.

Sommige analisten denken dat Office voor de iPad zo'n 1 miljard dollar extra in het laatje kan brengen voor Microsoft. Anderen schatten de potentiële markt zelfs op 7 miljard dollar. Ter vergelijking: de totale kwartaalomzet van de oude Business-divisie, waar Office toebehoorde, bedroeg in september vorig jaar 24,7 miljard dollar.

Komt de stap van Microsoft te laat?

De grote vraag is of Microsoft niet te laat Office naar de iPad heeft gebracht. In de drieënhalfjaar dat de tabletcomputer van Apple op de markt is, hebben gebruikers leren werken zonder de bekende programma's van Microsoft. Daarnaast zijn nieuwe bedrijven in het gat gesprongen, zoals Evernote, Quip, Smartsheet and Haiku Deck.

En dan is er nog iWork, Apple's eigen kantoorsoftwarepakket dat gratis te gebruiken is. Voor een hoop mensen zou de noodzaak om een abonnement af te sluiten bij Microsoft voor Office weleens niet kunnen bestaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl