Een inwoner van de Schotse Shetland-eilanden heeft met succes een klacht ingediend tegen een online winkel voor luxegoederen, nadat bleek dat de site niet levert in zijn afgelegen woonplaats.

Wat je belooft, moet je ook kunnen waarmaken. Daar kwam de Britse onlinewinkel Achica onlangs achter. Advertenties van de site beweren dat het bedrijf “overal levert”. Achica biedt luxemerken aan met korting, voor leden van de site. “Geweldige merken tegen fantastische prijzen…Beschikbaar overal waar je op internet kunt gaan”, luidt de tekst in een tv-spotje van Achica.

In the middle of nowhere

Volgens de klager had hij wel degelijk internet, maar kon hij toch bepaalde artikelen van Achica niet thuisbezorgd krijgen, schrijft The Scotsman. Achica’s reclame was dus misleidend, vond de Schot. De Britse reclame-autoriteit was het met hem eens.

Doorslaggevend was een shot in het spotje van een man op een eetkamerstoel in een leeg weiland, met de tekst “In the middle of nowhere heb ik precies gevonden wat ik zocht.” Dat gaf de indruk dat er zelfs aan klanten in afgeleverde gebieden werd geleverd, vond de commissie.

Twee bezorgers nodig

Achica mag het spotje niet meer vertonen. Het bedrijf reageert dat het “sommige” artikelen levert in de Shetlands, maar sommige grote items niet, omdat daar twee bezorgers voor nodig zijn. En dat kan niet uit.

De Shetland-eilanden liggen zo'n 170 kilometers ten noorden van de rest van Schotland. Er wonen 22.000 mensen in het subarctische gebied.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl