Het Finse mediaconcern Sanoma heeft in het derde kwartaal weer winst geboekt. Onder de streep hield de onderneming, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, 57 miljoen euro over. In ons land was de winstgevendheid op jaarbasis wel stukken minder.
Dat maakte Sanoma woensdag bekend.
In het derde kwartaal vorig jaar zette het concern nog een nettoverlies van ruim 261 miljoen euro in de boeken. Sanoma deed vooral goede zaken bij de media-activiteiten in Finland.
De operationele winst van de activiteiten in Nederland, exclusief bijzondere posten, halveerde van 21,7 miljoen tot 10,8 miljoen euro. Dat komt vooral door investeringen in de digitale tak van het bedrijf. Ook de inkomsten uit papieren verkopen liepen terug en de kosten op het tv-onderdeel waren hoger.
Diverse titels afgestoten
Door het afstoten van diverse tijdschrifttitels kwam de omzet van Sanoma afgelopen kwartaal lager uit. Deze bedroeg concernbreed bijna 478 miljoen euro, tegen ruim 537 miljoen een jaar geleden.
Sanoma kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor zouden zo'n 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland worden geschrapt. Het bedrijf zette uiteindelijk een streep door 28 Nederlandse tijdschrifttitels, waaronder de Playboy, FietsActief en Knippie. Al deze bladen zijn inmiddels verkocht of opgegaan in een bestaande titel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl