Wat voor voordelen een eigen luchtvaartmaatschappij heeft, is volgens Van der Heijden vorig jaar en dit jaar pijnlijk duidelijk geworden voor de concurrenten die dat niet hebben. ,,Nog geen jaar geleden hadden we de aswolk, dit jaar Tunesië en Egypte; dan is flexibiliteit alles.” TUI kon de reizen voor zijn klanten binnen een dag omboeken. ,,Bovendien spelen we in op het verdwijnen van Martinair, door bijvoorbeeld meer vliegtuigen in te zetten op verre bestemmingen.”

Na dit zomerseizoen houdt Martinair op passagiers te vervoeren. Touroperators moeten andere oplossingen vinden. Zo heeft moederbedrijf KLM bijvoorbeeld nog geen besluit genomen over het voortzetten van vluchten naar de bij toeristen populaire Dominicaanse Republiek. Arke Fly vliegt er zelf op.

Vloot

De vloot van Arke Fly telt in april vier Boeing 767’s voor de lange afstand en vier 737’s. In juli komt er nog een 737 bij. In het hoogseizoen worden nog twee extra 737’s ingezet, waardoor de maatschappij deze zomer de beschikking heeft over elf toestellen. ,,Zodra de Boeing 787 Dreamliner van de band rolt, faseren we die in. We worden de eerste in Nederland die ermee gaat vliegen’’, vertelde Van der Heijden.

De keerzijde van eigen vliegtuigen, je hebt te maken met een ander kostenplaatje, ziet Van der Heijden niet zo. ,,Een hoge olieprijs is vervelend, voor ons maar vooral voor de prijsvechters. Als een reis die nu 750 euro kost, 780 euro gaat kosten, laten mensen zich daar niet door weerhouden. Als een ticket van een prijsvechter voor een retourtje Europese stad van 30 euro naar 50 euro gaat, is het een ander verhaal’’, rekent hij voor. Daarbij is de dollar nu goedkoop, dat scheelt. ,,De accommodaties op verre bestemmingen worden ook in dollars afgerekend.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl