De zogenoemde superferry van veerbotenbedrijf Stena Line, waar 5,5 kilometer
aan voertuigen en 1200 passagiers op passen, gaat vanaf begin mei tussen
Hoek van Holland en Harwich varen. Daarmee vervangt ze de oude Hollandica.
Ook de oude Brittannica wordt vervangen door een nieuwe, die nu nog in het
droogdok van de werf ligt. Dat schip wordt in oktober in de vaart genomen.
De boten zijn ongeveer een derde groter dan hun voorgangers.
Luxer
Ook zijn ze luxer ingericht. Onder meer een wijnbar, een bioscoopzaaltje en
een leesruimte met kranten en tijdschriften moeten passagiers vermaken
tijdens de oversteek, die ongeveer 6,5 uur duurt. Stena-directeur Pim de
Lange, die in zijn functie verantwoordelijk is voor de Noordzeediensten,
verwacht daarmee extra passagiers te trekken. ,,Ik ben ervan overtuigd dat
mensen hiervan genieten”, aldus de directeur.
Stena Line besloot in 2006 de twee nieuwe ferries te laten bouwen. Daar trok
het bedrijf meer dan 400 miljoen euro voor uit. De Lange: "De vraag naar
onder meer het vervoer van bloemen en planten is ingestort. Daardoor hebben
we op dit moment de ruimte niet nodig.” Stena Line haalt ongeveer 70
procent van zijn omzet van de veerdiensten op de Noordzee uit het vervoeren
van vracht, zoals bloemen, planten, groente en fruit.
Door de crisis en de daardoor historisch lage vrachttarieven waren de
Noordzeediensten vorig jaar verlieslatend. Afbestellen van de nieuwe boten
was echter niet aan de orde, meent De Lange. De crisis gooit roeit in het
eten, maar de vraag naar het vrachtvervoer zal volgens de topman weer
geleidelijk stijgen.
Concurrentie met tunnel en luchtvaart
Met de extra luxe denkt hij de concurrentie goed aan te kunnen met de
Kanaaltunnel en luchtvaartmaatschappijen. De Lange gaat ervan uit dit jaar
ongeveer een half miljoen passagiers te vervoeren. Vorig jaar waren dat er
ongeveer 470.000. Ondanks de extra luxe en milieumaatregelen wordt een trip
met de boot niet duurder dan met de oude boot, belooft De Lange.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl