De tablet is (nog) geen volwaardige vervanging voor de laptop. Steeds meer consumenten in Nederland kiezen toch weer voor een laptop in plaats van een tablet. 

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk (pdf), dat een rapport publiceerde waarin het de marktcijfers van het eerste kwartaal van 2014 bekendmaakt. Daaruit blijkt dat het aantal verkochte laptops vanaf het laatste kwartaal van 2013 is gestegen en deze trend voort wordt gezet in 2014. De tabletverkopen zijn gedaald, zowel in aantal stuks als in waarde.

Waar de stijging precies vandaan komt is niet bekend, maar de opkomst van meer handzame, dunne en lichte laptops maken dit apparaat wellicht weer een aantrekkelijk alternatief.

Overigens neemt niet alleen in Nederland het aantal verkochte tablets af, zo blijkt uit onderstaande grafiek.

De totale omzet voor IT en kantoor producten daalde met 3,6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 en komt uit op 918 miljoen euro. De laptopverkopen volgen deze lijn dus niet. Hoewel de tabletverkopen daalden, steeg de vraag naar randapparatuur voor tablets, zoals keyboards, wel.

Smartphones blijven populair: er werden 4,1 procent meer mobiele telefoons en smartphones verkocht dan vorig jaar.

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl