Hoe groot is een startup? Om bedrijven te categoriseren gebruiken journalisten en investeerders namen van mythische dieren als de eenhoorn en centaur. Een overzicht.
De Amerikaanse website Techcrunch zette in november 2013 de trend: startups met een waardering van meer dan 1 miljard dollar hoorden bij de Unicorn Club. Die werd zo genoemd, omdat private bedrijven met een dergelijk hoge waardering relatief zeldzaam waren. Destijds ging het om 39 startups.
Maar in anderhalf jaar tijd is het bedrag dat investeerders in jonge, snelgroeiende bedrijven hebben gestoken, flink toegenomen. Het aantal ‘eenhoorns’ bedraagt nu 98. Enkele daarvan hebben enorme waarderingen, waaronder telefoonmaker Xiaomi (46 miljard dollar), taxidienst Uber (41 miljard dollar) en foto-app Snapchat (16 miljard dollar).
Reden voor persbureau Bloomberg om in maart van dit jaar een nieuwe categorie in het leven te roepen: de ‘decacorn’, startups die meer dan 10 miljard dollar waard zijn. Het zelfbedachte woord is een combinatie van de eenhoorn en het metrische stelsel. Onder meer Airbnb, Dropbox en Pinterest zijn zogenoemde decacorns.
Centaur en pony’s
Maar de ‘grote jongens’ zijn uitzonderingen. Er zijn zeer succesvolle startups met een waardering van minder dan een miljard. Internetondernemer en investeerder Dave McClure bedacht daar twee termen voor: centaur en pony’s.
Een centaur, een wezen uit de Griekse mythologie dat half mens en half paard is, heeft een waardering van meer dan 100 miljoen dollar. Zit een bedrijf onder die grens, dan ben je volgens McClure een pony.
Draken: financiële klappers
En dan zijn er nog de draken, een term die durfkapitalisten John Backus en Hemant Bhardwaj in het leven hebben geroepen. Een draak is een bedrijf waarbij door een beursgang of overname de oorspronkelijke investering ruimschoots wordt terugverdiend. Een enorme financiële klapper dus.
Denk aan Whatsapp. Investeerder Sequoia Capital kreeg in ruil voor zo'n 60 miljoen dollar aan financiering een belang van naar verluidt 15 tot 20 procent in de berichtendienst. Dat betekende kassa, toen Facebook bijna 22 miljard dollar op tafel legde voor Whatsapp.
Ieder investeringsfonds wil een draak in zijn portfolio. "Eenhoorns zijn voor de show, draken zijn voor het echte geld", aldus Backus en Bhardwaj. Maar het vinden van zo'n geldspuwend monster is niet eenvoudig. Volgens berekeningen van de twee investeerders zijn draken vier keer zo zeldzaam als eenhoorns.