Een vrouw uit de Amerikaanse staat New Jersey heeft geprobeerd om een pauw mee aan boord te nemen van een United-vlucht.
De sierlijke vogel was volgens haar bedoeld voor emotionele steun. Ze bood zelfs aan om een apart ticket voor de pauw te kopen. United heeft het verzoek geweigerd.
De vrouw wilde met haar vogel op een vlucht stappen van Newark Airport, bij New York, meldt reisblog Live and Let’s Fly.
Volgens de vrouw was de pauw voor haar een ‘emotional-support animal’, een dier waarvan een arts heeft vastgesteld dat het iemand mentaal kan ondersteunen.
Volgens Live and Let’s Fly gaf de vrouw aan dat de pauw gratis en voor niets mee mocht op de vlucht, volgens de richtlijnen van United Airlines. Hoewel de vrouw bereid bleek om voor een ticket voor de vogel te betalen, mocht-ie er van de vliegmaatschappij niet in.
United Airlines zei in een verklaring tegenover Business Insider: "Dit dier voldeed op meerdere fronten niet aan onze richtlijnen, waaronder zijn gewicht en omvang. We hebben dit de klant op drie verschillende momenten uitgelegd voordat ze op het vliegveld arriveerde."
De vliegmaatschappij zei ook dat passagiers "48 uur voor de vlucht moeten aangeven dat ze een emotional-support animal meenemen aan boord en documentatie moeten overleggen van een medisch professional."
Scherpere regels
Eerder deze maand kondigde Delta Air Lines al aan dat zij haar regels rond hulpdieren en emotional-support animals gaat aanscherpen. De vliegmaatschappij gaf aan dat het een toename van 84 procent zag in het aantal incidenten met onvoldoende getrainde dieren. De dieren deden aan boord hun behoefte en vielen passagiers en cabinepersoneel aan.
Volgens de nieuwe regels moeten passagiers 48 uur voor de vlucht allerlei informatie over de gezondheid van het dier overleggen aan Delta. Passagiers die reizen met een emotional-support animal moeten ook een brief van een arts kunnen laten zien waarin staat dat het dier daadwerkelijk ondersteuning biedt én ze moeten in het bezit zijn van een ondertekend document waarin staat dat het dier zich tijdens een vlucht goed kan gedragen.
Delta merkte de - negatieve - gevolgen van de scherpere regelgeving, maar de kans is groot dat andere vliegmaatschappijen het voorbeeld volgen.