Het lijkt zeker dat Ferrari een SUV gaat bouwen en de automaker dreigt ook de Formule 1 te verlaten. CEO Sergio Marchionne is verantwoordelijk voor beide bewegingen die door conservatieve Ferrari-fans als ketterij worden gezien.
Marchionne is niet per se van plan het legendaische Italiaanse automerk te vernietigen. Na een succesvolle beursgang in 2015 is het Ferrari-aandeel in 2017 in waarde verdubbeld. De topman beantwoordde donderdag enkele vragen na het presenteren van de resultaten over het derde kwartaal.
De geruchten over een Ferrari SUV zijn al maanden in kracht aan het toenemen en Marchionne leek donderdag te bevestigen dat we ons kunnen opmaken voor een “Ferrari Utility Vehicle” of FUV.
Ferrari is een designconcept aan het testen en heeft dit met potentiële klanten gedeeld. De sportwagenfabrikant staat op het punt om het project definitief goed te keuren, bevestigde Marchionne. Op de vraag of het een controversiële stap is, antwoordde de CEO: “Nee, want het is een Ferrari.”
SUV-ketterij
Ferrari is nog de enige noemenswaardige afwezige in de superluxueuze, high performance tak van de SUV-wereld. Porsche bouwt ze al jaren en ook merken als Bentley, Jaguar, Maserati en Alfa Romeo hebben de afgelopen jaren SUV's op de markt gebracht.
De winstmarges op SUV's zijn hoog, maar Ferrari verkoopt zijn exlusieve wagens al voor veel geld. Het merk ziet het SUV-segment nu echter als een onontdekt potentieel dat het niet langer kan negeren.
Voor trouwe volgers zou een Ferrari-SUV een vorm van ketterij zijn. Marchionne vraagt deze achterban om het voordeel van de twijfel, maar een vierdeurs-trekpaard is ongeveer zo ver als je kunt komen van waar Ferrari altijd voor heeft gestaan.
En alsof de SUV-mededelingen nog niet erg genoeg waren, deed Marchionne er nog een schepje bovenop door te zeggen dat Ferrari een vertrek overweegt uit de Formule 1, de raceklasse die het automerk juist heeft gedefinieerd sinds de Tweede Wereldoorlog.
Formule 1-gok
Hoe zou Marchionne zich voelen als hij de CEO zou zijn die Ferrari uit de Formule 1 zou halen? "Like a million bucks", was zijn antwoord. Marchionne impliceerde dat hij een betere raceklasse zou starten, met Ferrari als stermerk.
Marchionne is niet bang voor een beetje provocatie, dus vooral zijn opmerkingen over de Formule 1 zouden zomaar bedoeld kunnen zijn om het merk een betere onderhandelingspositie te geven.
Liberty Media, eigenaar van de commerciële rechten van de Formule 1, presenteerde afgelopen dinsdag plannen voor de toekomst. Onder meer met een nieuw, goedkoper en simpeler motorontwerp wil de Amerikaanse directie vanaf 2021 de kosten voor de teams reduceren, de inkomsten eerlijker verdelen en de competitie wat meer in balans krijgen.
Marchionne zei dat hij voorstander is van een vermindering van de financiële lasten van de Formule 1, maar dat hij twijfelt aan andere strategische voorstellen, zonder dat hij daarop inhoudelijk inging.
Ferrari heeft sinds 2008 al geen constructeurstitel meer gewonnen in de Formule 1. Dit jaar verliest het van Mercedes, ook op individueel gebied, met Lewis Hamilton als wereldkampioen.
Wijlen Enzo Ferrari zal zich inmiddels roeren, zo niet volledig omkeren in zijn graf. De oprichter zou SUV's als tractors hebben gezien. De enige reden waarom hij luxueuze, exotische wegauto's ging verkopen, was nota bene om Ferrari's race-ondernemingen te bekostigen.
Dat laatste erkende Marchionne tenminste nog wel. "Het is een onderdeel van ons DNA sinds onze geboorte", zei hij donderdag.