Vliegen blijft voor velen een avontuurlijke ervaring en dus krijg je al gauw de indruk dat het werk van  cabinepersoneel ook iets avontuurlijks heeft. De uniformen, het jetset-achtige van vliegen over de hele wereld, de geheime codes aan boord.

Maar mensen die bij luchtvaartmaatschappijen werken, zeggen vaak dat de realiteit ver verwijderd is van de glamour die een baan bij een vliegmaatschappij ogenschijnlijk heeft.

Deze boodschap komt ook van een anonieme stewardess bij een grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. In een interview with Vice onthult ze enkele opvallende details over haar werk. Vice geeft de stewardess het pseudoniem ‘Betty’.

Niemand schakelt z’n telefoon uit

Mocht je je afvragen of iedereen in het vliegtuig z’n smartphone echt op de vliegtuigstand zet, dan is het ontnuchterende antwoord van Betty: zeker niet.

airplane mode

Foto: Screenshot

"Niemand doet z'n telefoon uit. Zelfs ik niet", zegt Betty tegen Vice.

"Alle die waarschuwingen zijn gewoon voorzorgsmaatregelen. Je mag niet gaan staan als we naar de gate taxiën. Maar de snelheid is een paar kilometer per uur, dus wat kan er nou gebeuren?"

Betty voegt hieraan toe: "Er is kennelijk wel eens iets gebeurd en daarom hebben ze die regel verzonnen. Dat is althans het ***excuus dat ze tijdens de training gaven. Blijkbaar heeft iemand zich ooit bezeerd."

"Ik bedoel...ik maak ook niet altijd m'n stoelriem vast. Oke, toen ik 'm keer niet vast had en de landing nogal ruw was, stootte ik mijn hoofd. Ik voelde me een beetje een ******"

"Maar de telefoon kan gewoon aanblijven. Niemand die erop let."

Als je bij de 'mile high club' wilt horen (seks in het vliegtuig), dan is etenstijd het beste moment

Volgens Betty is er een specifiek moment dat geschikt is voor passagiers die tot zogenoemde mile high club willen toetreden, althans in kleine vliegtuigen.

airplane toilet

Foto: Shutterstock/litabit

"Wacht tot het eten wordt geserveerd en het cabinepersoneel in de gangpaden is. Dan is iedereen druk bezig. Ik let dan totaal niet op wat er achter me gebeurt bij de wc's", aldus Betty.

In een jumbojet kom je hier echter niet mee weg, want daar is altijd iemand van het cabinepersoneel die de toiletten in de gaten houdt.

"Op korte vluchten word je veel minder in de gaten gehouden, dan je zou denken. Als we even een moment rust hebben, zitten we zelf op onze telefoons te kijken. Of we zijn aan het werk. We willen zo min mogelijk in de buurt van de toiletten zijn."

 

toilet

Foto: Shutterstock/ChameleonsEye

Vliegtuig-wc's zijn vreselijk...

"Het is echt ongelofelijk hoe vies mensen kunnen zijn in het vliegtuig", zegt Betty. "De wc's zijn echt de smerigste plekken op aarde. Mensen doen dingen die ze in hun gewone leven nooit zouden doen."

...en de koffie kan vol bacteriën zitten

Naast het toilet is er nog iets anders dat niet zo schoon is...

Flight attendant

Foto: Shutterstock

"Koffie. Drink geen koffie in het vliegtuig", zegt Betty. "Het is hetzelfde drinkbare water dat gebruikt wordt voor de toiletten."

"Onlangs hadden we een E. coli test en die bleek onder de maat. Toen kwam de onderhoudsdienst en die drukte op een paar knoppen, en toen was het in orde. Maar koffie en thee zijn dus niet aan te raden. Een flesje water of blikje kan natuurlijk prima."

Vervelende passagiers krijgen geen aandacht

Voor passagiers die zich niet gedragen, heeft Betty zo haar eigen aanpak.

"Meestal negeer ik ze. Je hebt niet zoveel speelruimte, dus het wordt al gauw een machtsspelletje."

"Ik probeer me zo assertief mogelijk op te stellen en ze te laten weten dat ik de baas ben, door ze sinaasappelsap zonder ijs te geven, of juist met ijs als ze daar niet om gevraagd hebben."

silk air flight attendant

Foto:  Flickr/George Parrilla

Een betere stoel krijgen? Wees gewoon aardig

Volgens Betty moet je gewoon vriendelijk zijn tegen het cabinepersoneel als de deuren eenmaal gesloten zijn bij het vertrek. "Doe iets aardigs voor mij, dan ben ik aardig voor jou."

"Als er plekken vrij zijn in de business class en ik krijg er geen problemen mee, of als er nog first class stoelen zijn, (...) dan kan ik je best helpen, als je aardig bent. Geen probleem."

flight attendants

Foto: Flickr/MIKI Yoshihito