Hoe het logo en de huisstijl eruit komen te zien, is nog niet duidelijk. Eind
2007 zal na een aanbesteding onder vormgevingbureaus een ontwerp worden
gekozen. De start van invoering van de huisstijl en het logo staat gepland
voor de eerste helft 2008. In 2011 moet de invoering voltooid zijn.

Op dit moment bestaan binnen de rijksoverheid vele beeldmerken. Ook
worden er verschillende lettertypes gebruikt. Het ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelgenheid gebruikt bijvoorbeeld de letters SZW met daaronder
aan aantal puntjes, het ministerie van Justitie hanteert een abstracte
versie van vrouwe justitia en de Rijksvoorlichtingsdienst hanteert het wapen
van het Koninkrijk der Nederlanden en daarnaast een aantal blokjes.

De discussie over het logo en de huisstijl speelt al een tijdje. Het idee was
dat er een logo moest komen voor ‘de Nederlandse overheid’, vooral om vanuit
het buitenland naar Nederland te verwijzen. De vraag was alleen of alle
ministeries dit logo dan ook moesten gaan voeren of dat het echt in plaats
van hun huidige logo moest komen. Met de val van het vorige kabinet, kwam de
discussie hierover echter stil te liggen.

Vlaanderen heeft sinds vorig jaar één logo voor de communicatie van de
Vlaamse overheid met het buitenland. Dat logo is een leeuw omringt door
gekleurde puzzelstukjes met de tekst "Vlaanderen, past je perfect"
ernaast. In correspondentie met het buitenland wordt in de linker bovenhoek
het gezamenlijke logo gebruikt en in de rechter benedenhoek het eigen logo.
De situatie in Vlaanderen is wel iets anders dan in Nederland omdat de
departementen al allemaal hetzelfde logo voeren, ook een leeuw, maar een wat
klassiekere. "Voor de buitenlandse correspondentie is voor een fleurige
exemplaar gekozen omdat we wilden laten zien dat we ook een moderne kant
hebben," licht een woordvoerder toe.

Nederland gaat dus een stapje verder dan Vlaanderen. Door één huisstijl en
logo in te voeren in plaats van de huidige denkt het kabinet echter
jaarlijks vijf miljoen euro te besparen omdat niet meer alle logo’s en
stijlen up to date gehouden hoeven te worden. Het kabinet verwacht in 3,5
jaar de investering te hebben terugverdiend. De huidige logo’s van de
ministeries zijn zo’n zeven à acht jaar geleden vernieuwd.

Het voorstel voor één logo is niet het eerste met betrekking tot
marketing van dit kabinet. Allereerst nam het kabinet na de presentatie van
het regeerakkoord op 7 februari ruim honderd dagen de tijd om met de
samenleving te gaan praten. Dit mondde vorige maand uit in een boekwerkje
dat volgens de oppositie niet meer was dan de geïllustreerde versie van het
regeerakkkoord.

Een ander sterk staaltje was het verplaatsen van de wekelijkse persconferentie
van de minister-president na de ministerraad van Nieuwspoort naar het
Ministerie van Algemene Zaken. Balkenendes rechterhand Jack de Vries legde
destijds uit dat dat was om de premier beter voor het voetlicht te brengen.
Hij komt nu van achteren het zaaltje in, staat staand de pers te woord en
geeft de journalisten zelf het woord. Dit zou meer gezag uitstralen.

Het idee voor één logo en huisstijl komt overigens niet uit de koker
van Jack de Vries. "Dank voor uw veronderstelling," zegt hij. "Maar
nee, dit is een initiatief van de RVD zelf."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl