We denken allemaal dat we de veiligheidsprocedures aan boord van een vliegtuig kunnen dromen. Even eerlijk, wanneer lette jij voor het laatst écht op terwijl het cabinepersoneel de demonstratie gaf?
Vliegen is al lang niet meer zo chique als een paar decennia geleden. Als je meerdere keren per jaar een toestel van binnen ziet, is de verleiding groot om muziek te luisteren, je boek te blijven lezen of een spelletje te spelen. Zeker ook omdat de kans op een crash 1 op 11 miljoen bedraagt.
Niettemin blijft het raadzaam om te weten wat je moet doen in het geval van een noodlanding. Volgens captain Dave Inch, gezagvoerder op een Boeing 787 Dreamliner zijn er een paar handelingen die je in je oren dient te knopen. Hij doet ze uit de doeken in een post op Quora.
Als de bemanning je waarschuwt voor een noodlanding, moet je de volgende dingen in ogenschouw nemen.
Allereerst, haal alle scherpe voorwerpen uit je zakken. Doe je sjaal of stropdas af en trek schoenen met hoge hakken uit. Brildragers stoppen hun bril beter weg totdat het toestel tot stilstand is gekomen na de noodlanding – zo voorkom je dat je je bril kwijtraakt of dat die beschadigt.
Kijk ten tweede waar de dichtstbijzijnde uitgang is en eventuele back-up. Het kan altijd zijn dat een bepaalde uitgang niet te gebruiken is door brand buiten het vliegtuig of een landing op het water. Tel het aantal rijen tussen de jouwe en de nooduitgang. Probeer in te schatten hoe lang het duurt om bij die uitgang te komen en bedenk ook dat je misschien het beste op handen en knieën kruipt, in het geval van rookontwikkeling.
Na de noodlanding blijf je zitten totdat de bemanning je instrueert om op te staan. Open ook geen nooduitgangen voordat een steward(ess) je dat vraagt. Mocht er rook in de cabine staan, gebruik dan waar mogelijk een vochtige doek om je ademhaling te helpen en blijf zo laag mogelijk bij de grond.
"Let ook op wat het cabinepersoneel vertelt in hun mededeling vlak voor de noodlanding", schrijft Inch. "Als alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen begrijpt wat er van hen verwacht wordt, bespoedigt dat samenwerking om iedereen naar buiten te krijgen. Verspil geen tijd en aandacht aan fotograferen of filmen - luister aandachtig! Overleven met een video na afloop is misschien cool, maar doodgaan omdat je liever een video maakte is minder gaaf."
Ook niet onbelangrijk is om je zwemvest nóóit in de cabine op te blazen. Als het vliegtuig - in het geval van een landing op zee - zich vult met water, zul je ergens boven op het water blijven drijven en niet naar buiten kunnen zwemmen. Gebeurt dit onverhoopt toch, trek dan het vest uit en houdt je buiten aan de oppervlakte vast aan een andere passagier. Eén vest kan het gewicht van twee mensen dragen.
Zo gauw je buiten het vliegtuig bent, schep dan afstand tussen jezelf en eventuele brand of rook. Ga niet te ver weg, want de bemanning zal alle passagiers willen tellen.
Inch voegt toe: "Dat gezegd hebbende, de meest catastrofale crashes zijn niet zo voorspelbaar, dus het is vrij uniek om een waarschuwing ver voortijds te krijgen. Als je in zo'n geval overleeft, volg dan de instructies van de bemanning op en laat alles achter."