- Volkswagen hint op de komst van een 20.000 euro kostend elektrisch instapmodel.
- De elektrische auto wordt in maart onthuld, waarna een productievariant in 2027 op de markt moet verschijnen.
- Het nieuwe instapmodel maakt deel uit van de plannen van VW om in de toekomst niet alleen technisch voorop te lopen, maar ook om concurrerender te kunnen zijn.
- Lees ook: Gat tussen wat consument wil betalen voor elektrische auto en gemiddelde prijs ligt op ongeveer €12.000
Volkswagen belooft al jaren met een goedkope elektrische auto op de markt te komen. Die belofte wordt nu (gedeeltelijk) hard gemaakt, want het Duitse autoconcern licht een tipje van de sluier op over het nieuwe elektrische instapmodel en geeft daarbij iets meer informatie.
Volkswagen zal naar eigen zeggen in maart het doek van de ‘showcar’ trekken. Dat betekent dat we nog niet te maken hebben met een productiemodel. Het blijft dus nog steeds de vraag hoe de auto er uiteindelijk uit gaat zien als hij bij de dealers verschijnt. Pas in 2027 wordt dat duidelijk, want dan zal het Volkswagen de definitieve auto laten zien.
Over een naam voor de auto laat Volkswagen nog niets los. Als we het geruchtencircuit mogen geloven, dan zal de kleine EV ID.1 genoemd worden, aangezien hij onder de al eerder aangekondigde ID. 2all geplaatst wordt. Ook mag hij daardoor als een soort spirituele opvolger van de (e-)Up gezien worden, vooral qua formaat.
Over de prijs van 20.000 euro doet Volkswagen nog een beetje vaag. Eerder werd gesteld dat het zou gaan om een ‘vanafprijs’, nu wordt er gesproken van een prijs ‘vanaf ongeveer’ 20.000 euro.
Wat we wel weten is dat de goedkope elektrische auto van VW op een doorontwikkelde versie van het al bestaande elektrische MEB-platform komt te staan. Dat platform wordt nu gebruikt voor alle ID-modellen van Volkswagen, maar bijvoorbeeld ook voor de Cupra Born, de Audi Q4 en enkele modellen van Ford.

Volkswagen zet in op betaalbare elektrische auto's, technische voorsprong en volume
Zoals gezegd, komt Volkswagen op korte termijn naast de ID.1 met nog een andere betaalbare elektrische auto: de ID. 2all. Als we de Duitsers mogen geloven, zou deze auto - die de omvang van een Polo heeft, maar de ruimte van een Golf biedt - volgend jaar bij de dealers moeten verschijnen. Hij is wel iets minder betaalbaar dan de ID.1, want hij krijgt een "vanafprijs onder de 25.000 euro", meldt Volkswagen.
Na de recente onrust bij het Duitse autoconcern presenteerde de bestuurstop deze week ook plannen om in de toekomst het concurrentievermogen te verbeteren. Een onderdeel van daarvan is de wens van Volkswagen om tegen 2027 negen nieuwe modellen te hebben. Deze zijn waarschijnlijk verdeeld over alle merken binnen de hele groep. Daaronder vallen de twee eerder genoemde auto's, wat betekent dat er in de komende twee jaar nog 7 aangekondigd zullen worden.
Ook zou VW graag zien dat het een voorloper wordt op technisch gebied. Wat hiermee precies bedoeld wordt en wat een meetbaar doel hiervoor kan zijn, laat het concern in het midden.
De eind vorig jaar gesloten overeenkomst met de Amerikaanse startup Rivian, kan hier deel van uitmaken. Volkswagen verkreeg met de investering van één miljard dollar namelijk toegang tot de iets wat Rivian 'zonal hardware design' noemt. Dat is een nieuwe manier van inrichten van de elektrische systemen in een auto, waarmee de complexiteit afneemt en het kostenplaatje aantrekkelijker wordt.