Eén merk moet het ontgelden, nu Apple met een nieuwe smartwatch op de markt komt.
Swatch, de Zwitserse horlogemaker van met een marktwaarde van ongeveer 18 miljard euro, is sinds dinsdag ruim 4 procent gedaald op de beurs.
Beleggers vrezen kennelijk dat traditionele horlogeverkopers zoals Swatch last krijgen van meer technologisch gedreven concurrenten. Een financiële analist maakt zich zorgen over bedrijven zoals Swatch, omdat Apple’s nieuwe smartwatch – de Series 3 – geen iPhone meer nodig heeft om te functioneren. Dit kan de verkoop van het apparaat stuwen.
“Het feit dat het nieuwe horloge is losgekoppeld van de telefoon, kan een game changer zijn”, zegt Jon Cox, analist bij Kepler Cheuvreux tegen Bloomberg News. “Het is een gevecht om een polsgadget met superfunctionaliteiten versus een simpel horloge. In veel gevallen verliest het ‘gewone’ horloge.”
Als we analisten mogen geloven, dan begint de ellende voor Swatch nu pas. Swatch is door zakenbank UBS aangeduid als het bedrijf dat het meest kwetsbaar is voor het nieuwe Apple-product. Maarook het Amerikaanse Fossil moet oppassen.
Het is misschien te vroeg om Apple's Series 3 te kronen tot de nieuwe koning onder de polshorloges, maar de boodschap vanuit financiële markten is duidelijk: aanpassen of je aandeel zien kelderen.