Bezoekers van de website Vakantieveilingen.nl hebben na het al dan niet per ongeluk aanklikken van de ‘koop-nu knop’ direct een reis geboekt.

De wettelijk verplichte waarschuwingen die vooraf zouden moeten gaan aan de koop ontbreken, waarschuwt belangenorganisatie ConsumentenClaim vrijdag.

Op de website is het mogelijk om producten tegen een vaste prijs te kopen. ,,Een cliënt van ons klikte op de knop om meer informatie op te vragen over de aankoop van een weekendje Parijs. Na het klikken op de knop kreeg ze direct een e-mail met een aankoopbevestiging. Terugdraaien van de transactie was niet meer mogelijk”, vertelt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

De koop-nu knop op de site is bovendien voorzien van een winkelwagen. ,,Je verwacht dan niet dat je meteen al aan de koop vastzit”, aldus Smit.

Een woordvoerster van Vakantieveilingen kon vooralsnog geen inhoudelijk commentaar geven.

Sinds juni van dit jaar is het volgens ConsumentenClaim wettelijk verplicht om bij aankopen via internet de klant direct voorafgaand aan de koop te waarschuwen. ,,Op een duidelijke, in het oog springende manier, dient de klant erop gewezen te worden dat er een koop wordt aangegaan met een betalingsverplichting. Als dat niet gebeurt, kan de koop ontbonden worden.''

Klachten van gedupeerden worden volgens de claimorganisatie door de klantenservice van Vakantieveilingen ten onrechte afgewezen.

Het gaat vaker mis in de reisbranche. Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie veroordeelde in juli de site Booking.com voor misleidende reclame.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl