LinkedIn is zeker in de zakelijke wereld een grote naam. De socialenetwerksite heeft 500 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen.
Maar hoe is het om één van de meer dan 10.000 mensen te zijn die daadwerkelijk voor het bedrijf werkt dat Microsoft in 2016 kocht voor 24 miljard euro?
Afgelopen zomer brachten we een bezoek aan het kantoor in hartje Manhattan, gesitueerd in het iconische Empire State Building.
Dit is wat we zagen:
Als we arriveren in het kantoor op een regenachtige vrijdagochtend in oktober, nemen we de beroemde Art Deco-liften naar de 25ste verdieping. Het hoofdkantoor van LinkedIn is te vinden in Californië, maar het bedrijf heeft dertig kantoren over de hele wereld. In totaal werken er 700 werknemers in het Empire State Building.
We wachten op de gids bij de kleurrijke receptie. Hier vind je boeken en koffie voor werknemers en bezoekers.
Het bedrijf verhuisde in 2011 naar het Empire State Building. Sindsdien hebben ze vijf en een halve verdieping overgenomen. Designfirma IA Interior Architects heeft het interieur verzorgd van de 24ste, 26ste en 28ste verdieping.
We worden ontvangen door corporate communications manager Lindsay Kniffin, workplace manager Katie Campofelice en learning and employee experience manager Nawal Fakhoury.
Een van onze eerste stops is de bioscoop van het kantoor. Hier kunnen werknemers films kijken of een potje FIFA spelen.
Eenmaal buiten komen we deze automaten tegen. Hier kunnen werknemers allerlei soorten werkgerelateerde gadgets kopen, zoals toetsenborden en opladers, met hun LinkedIn-werknemerspas.
Vervolgens gaan we naar de keuken. Werknemers kunnen hier elke dag een gratis ontbijt en lunch krijgen. Ook zorgt het bedrijf voor spontane extra's zoals pop-up pokébars en plekken waar je koekjes kunt decoreren.
We bezoeken LinkedIn op een, zoals zij het noemen, 'InDay'. Dat is een maandelijks evenement waarbij LinkedIn-medewerkers kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten en oefeningen die zorgen voor teambuilding.
"Onze InDays zorgen ervoor dat werknemers even kunnen pauzeren, afstand nemen van hun bureau en zich kunnen verdiepen in het LinkedIn-leven", zegt Fakhoury.
Voor het evenement zorgt LinkedIn voor een HTC Vive-bril. Werknemers kunnen het spel Tilt Brush spelen, waarbij je in 3D kunt tekenen.
Tijdens de tour zien we nog een aantal andere toffe dingen. Denk aan een pooltafel, tafelvoetbalspel en een karaokemachine. Blijkbaar zorgen de karaokewedstrijden tussen verschillende LinkedIn-kantoren - gespeeld via videochat - voor nogal wat tumult. "Wat we eigenlijk willen is mensen van verschillende afdelingen en teams samenbrengen om aan hun relatie te werken", zegt Campofelice. "We zorgen voor een samenwerkingsverband."
Vervolgens bezoeken we de 28ste verdieping. Vanuit de lift stappen we in de felblauwe, bijna futuristische lobby. Het is een indrukwekkende locatie. "We wilden dat mensen het idee hadden dat ze echt ergens arriveerden", zei Campofelice.
Na de blauwe hal, kwamen we terecht bij een receptie. Hier staan de grondbeginselen van LinkedIn groot op de muur.
De vergaderruimtes hebben allemaal een andere naam gekregen, iedere verdieping heeft een eigen thema. Denk aan de namen van New Yorkse straten en voormalige deelnemers aan Saturday Night Live.
De centrale kantoorruimte heeft een open indeling die aangepast kan worden. Werknemers kunnen de panelen verplaatsen.
Werknemers switchen vaak van bureau en favoriete plek in het kantoor...
... zoals deze plek ...
... en deze.
Deze loungeplek is een populaire spot. De open haard brandt op gas.
Zoek je écht een stille ruimte, dan kun je naar de bibliotheek. De planken zijn gevuld met boeken die werknemers van huis hebben meegenomen.
Bij het verlaten van de bibliotheek komen we langs deze kleurrijke muur - één van de vele die we in het pand zagen.
Ook leuk: de muur met dieren. De kantoorregels verbieden dieren in het pand. Daarom heeft het team een huisdiermuur geïntroduceerd. Hier hangen foto's van de huisdieren van werknemers.
Er is ook een 'flashback'-muur. Aangezien bij LinkedIn alles draait om carrière bestaat deze muur uit foto's van werknemers als kind met wat ze wilden worden als ze later groot zijn.
Een van de meest intrigerende ruimtes is deze mysterieuze muur met 133 oude telefoons. Wanneer je de hoorn oppakt van de juiste telefoon, gaat er een deur open. Alleen LinkedIn-werknemers weten wélke telefoon.
Achter de deur vind je een kroeg. Het is een populaire plek voor babyshowers en verjaardagsfeestjes. Iedere donderdagavond in er een feestje genaamd 'Beers for my Peers'. Het programma moedigt iedereen in het kantoor aan om even langs te kopen. Nieuwe werknemers staan achter de bar. "Op die manier willen we hen echt onderdeel laten zijn van de cultuur binnen LinkedIn - en natuurlijk geven we ze 200 nieuwe vrienden in minder dan 60 minuten. Zo leren ze nieuwe mensen kennen", zei Fakhoury tegen Business Insider.
Een opvallend interieurkenmerk: over de hele 28ste verdieping loopt een soort van blauwe lijn. Deze verbindt de verschillende zones. Volgens de gids staat dit symbool voor de focus op verbinding binnen het bedrijf.
Een van onze laatste stops is de sportschool. Werknemers hoeven het gebouw niet te verlaten om te sporten. Hier kun je bootcampen, yoga doen en groepslessen volgen.
We eindigen onze tour op de 25ste verdieping. "We geloven echt dat een werkplek de fysieke belichaming is van de cultuur binnen een bedrijf", vertelt Campofelice aan Business Insider.
LEES OOK: Dit is het atelier van Erwin Olaf – een onopvallend Amsterdams pand dat van binnen aan een doolhof doet denken
Foto: Iris Duvekot