- China heeft de afgelopen jaren belangen verworven in tal van belangrijke havens in Azië en Europa, waaronder Rotterdam.
- De controle over havens is onderdeel van de Chinese strategie rond de zogenoemde Nieuwe Zijderoute.
- Een Indiase miljardair heeft echter plannen om het Chinese masterplan te dwarsbomen.
- Lees ook: Het wordt toch spannend of Europa genoeg gas krijgt: Aziaten betalen meer voor vloeibaar aardgas uit VS
China werkt al jaren aan een internationale strategie die de Nieuwe Zijderoute wordt genoemd. Het idee is om via infrastructurele investeringen in tal van Aziatische en Europese landen controle te krijgen over belangrijke handelsroutes.
In Europa heeft China via exploitanten van containerterminals al jarenlang belangen in onder meer de haven van Rotterdam.
Een Indiase miljardair heeft echter plannen om de Nieuwe Zijderoute concurrentie aan te doen.
Karan Adani, de zoon van een van de rijkste mannen van Azië, wil de grip van China op belangrijke havens aanpakken en van India een belangrijk handelsknooppunt maken. “We werken eraan om India het middelpunt te maken van de totale toeleveringsketen van oost naar west”, zegt Karan in een interview met persbureau Bloomberg.
Karan Adani is CEO van Adani Ports. Dat bedrijf heeft volgens de telg uit de puissant rijke Adani-clan onlangs een principe-akkoord gesloten met de Vietnamese overheid voor een potentieel greenfield project van 2 miljard dollar in de havenstad Da Nang.
Dit kan een belangrijke toevoeging worden aan het havenportfolio van Adani Ports. In 2022 won het Indiase bedrijf een aanbesteding van de Israëlische overheid om de haven van Haifa te kopen voor 1,2 miljard dollar, samen met een Israëlische partner.
Het bedrijf bezit ook belangen in de havens van Colombo (Sri Lanka) en Dar es Salaam (Tanzania).
Grip van China op internationale havens verzwakken
India is al langer beducht dat China dominante invloed krijgt op de handelsinfrastructuur in de Indische Oceaan.
De Nieuwe Zijderoute is gericht op het verwerven van significante belangen in een reeks havens over de hele wereld. Hiermee wil China een netwerk opbouwen vanaf de kust van het thuisland via de belangrijkste doorgangsroute van de Indische Oceaan en de drukste maritieme punten van het Midden-Oosten naar Europa.
Volgens de krant The Washington Post zijn de meeste investeringen in Chinese havens gedaan door bedrijven die eigendom zijn van de Chinese overheid. Dat betekent dat de Chinese Communistische Partij in feite zeggenschap heeft over belangrijke havens in wereldwijde toeleveringsketens.
De Amerikaanse denktank Council on Foreign Relations stelt dat China op elk continent (met uitzondering van Antarctica) minstens één haven beheert of er eigenaar van is.
In een rapport van het Qianzhan Industrial Research Institute, dat zakenkrant Financial Times onlangs aanhaalde, staat dat China tussen 2016 en 2021 minstens 40 miljard dollar heeft geïnvesteerd in haveninfrastructuur. Uit het rapport bleek ook dat China 76 haventerminals heeft die grote schepen met meer dan 14.000 standaardcontainers van 20 voet kunnen ondersteunen, terwijl andere Zuid- en Zuidoost-Aziatische landen er samen slechts 31 hebben.
De Adani Group wil daar verandering in brengen.
India als fabriek van de wereld
Adani Group heeft zijn bedrijfsstrategie afgestemd op de ontwikkelingsagenda van de Indiase premier Narendra Modi, die van India de nieuwe fabriek van de wereld wil maken.
Eerder deze maand rondde Adani Ports de eerste fase af van het binnenlandse havenproject Vizhinjam, dat samen met de deelstaatregering van Kerala wordt uitgevoerd. De zeehaven, die naar verwachting in 2028 klaar zal zijn, moet de helft van de containeroverslagbehoeften van India kunnen dekken.
Volgens de Bloomberg Billionaires Index rapporteerde Adani Enterprises, de belangrijkste holding van de groep, in 2024 een omzet van 11,6 miljard dollar. Gautam Adani, de vader van Karan, heeft een belang van 75 procent in dit conglomeraat.
De 62-jarige Gautam heeft naar schatting een vermogen van meer dan 80 miljard dollar. Hij kondigde onlangs een opvolgingsplan aan, waarbij hij zijn zonen Karan en Jeet, en zijn neven Pranav en Sagar als erfgenamen van de Adani Group aanwees.
De familie Adani kwam eerder in opspraak vanwege de nauwe banden met premier Modi en beschuldigingen van een voorkeursbehandeling door diens regering. De Adani's stellen zelf dat ze het als hun nationale plicht zien om actief te zijn in sectoren waarmee India zich wil profileren.