- Autofabrikant Bugatti heeft het doek getrokken van de 1.800 pk sterke Tourbillon.
- Die naam verwijst naar een mechanisme dat normaliter in dure horloges wordt gebruikt.
- De productie van de gelimiteerde vierwieler moet in 2026 van start gaan.
- Lees ook: We reden in de Lucid Air Pure, de efficiëntste elektrische auto ter wereld: dit viel ons op
Autofabrikant Bugatti trok onlangs het doek van zijn nieuwste hypercar: de Tourbillon. Het is de opvolger van de Chiron, die acht jaar geleden werd geïntroduceerd en sinds kort niet meer wordt aangeboden.
De Tourbillon is de eerste auto van het merk sinds de Veyron, die twintig jaar geleden op de markt kwam, die niet de bekende 8-liter W16-motor met vier turbo’s als krachtbron heeft. In plaats daarvan koos de Franse automaker nu voor een compleet nieuwe 8,8-liter V16 zonder turbo’s. Op zichzelf is deze benzinemotor goed voor 1.000 pk, maar in de Tourbillon krijgt hij hulp van drie elektromotoren die nog eens 800 pk aan het vermogen toevoegen.
Het breken met tradities gaat verder, want de naam verwijst voor het eerst in twee decennia niet meer naar een bekende coureur, maar naar een onderdeel van een horloge.
Pierre Veyron, waar de Veyron naar vernoemd is, won de 24 uur van LeMans in 1939 met een Bugatti Type 57. De Chiron verwijst naar de Formule 1-coureur Louis Chiron die tussen 1928 en 1931 meerdere Grands Prix op zijn naam wist te zetten in een Bugatti T51. Tussendoor kwam nog de zeer gelimiteerde Bugatti Divo op de markt, die Albert Divo en zijn overwinningen in een Bugatti Type 35 tussen 1928 en 1931 eert.
Een 'tourbillon' is een ingewikkeld mechanisme dat wordt gebruikt in de duurdere mechanische horloges. Het systeem heeft als taak om de precisie van het uur werk te verbeteren door de invloed van de zwaartekracht hierop zo veel mogelijk te beperken.
De nieuwe benaming vertegenwoordigd de visie die CEO Mate Rimac van Bugatti heeft voor de auto. "De auto is helemaal opnieuw ontworpen, geen enkel onderdeel wordt gedeeld met andere Bugatti's. Bij het ontwerpen hebben we onszelf niet beperkt en wilden we alle onderdelen niet alleen functioneel, maar ook mooi maken. Zelfs de onderdelen die je waarschijnlijk nooit zult zien, zijn prachtig", zei Rimac op de persvoorstelling.
Waar al deze aandacht voor perfectie toe leidt? Dat weten we nog niet precies, want de Bugatti Tourbillon is nog in de testfase. De productie begint in 2026, waarna klanten hun auto kort daarop kunnen verwachten. Bekijk hieronder wat er al bekend is over de hypercar.