Een goede, efficiënte manager stelt het beantwoorden van vragen die hij krijgt zo lang mogelijk uit, schrijft Art Markman op Fast Company.
Markman, een Amerikaanse hoogleraar psychologie, zegt dat hij werknemers leert om vindingrijk te zijn en hun leiderschapskwaliteiten aan te scherpen.
Hij zegt:
“Op een dag zullen sommige van je teamleden in jouw schoenen staan, vragen beantwoorden die jij nu krijgt.”
“Door hen aan te moedigen om problemen zelf op te lossen voordat ze naar je toe komen, ontwikkelen zij zich tot betere werknemers en versterk je het beeld dat jij je eigen prioriteiten hebt (en dat ze die moeten respecteren). Daarbij leren ze dat het volkomen acceptabel is om je eigen prioriteiten te stellen, zolang je maar je teamgenoten op tijd helpt.”
Het artikel is op dit moment trending op LinkedIn, waar het al meer dan 600 reacties kreeg. Frank Pavone zegt bijvoorbeeld dat hij hiermee te maken kreeg als werknemer: "Ik belde of sms'te vaak genoeg mijn baas met een probleem of situatie, maar kreeg nooit echt een reactie. Ik begon dingen alleen op te lossen en zocht alleen contact met mijn baas als ik geen andere keuze had, of het van dusdanig belang was. Ik veronderstel dat hij op mijn oordeel vertrouwde en mij mijn eigen ding liet doen."
Attila Gyuris is iets genuanceerder: "'Balans' is de sleutel... Niet te veel negeren en niet te veel helikopteren." Volgens haar hangt het af van zaken zoals de ervaring en het zelfvertrouwen van de werknemer. "Sommigen hebben meer sturing en feedback nodig dan anderen."
Het verhaal van Markman doet denken aan Dale Carnegie in zijn boek How to Stop Worrying and Start Living uit 1948. Een van de geïnterviewden van Carnegie was Leon Shimkin, toenmalig algemeen directeur van de uitgeverij die zijn boeken publiceerde (later werd hij eigenaar van het bedrijf).
Shimkin vertelde Carnegie dat hij de tijd die op ging aan vergaderingen drastisch had geminimaliseerd. Hij stond erop dat, als een medewerker een probleem voor wilde leggen, hij eerst een memorandum moest indienen met de oorzaak van het probleem en alle mogelijke oplossingen.
Blijkbaar waren de werknemers prima in staat om de meeste problemen zelf op te lossen als ze echt hun best deden.