- Activistische aandeelhouders als Elliott en Starboard willen dat eBay zich weer focust op de eigen site.
- Als zelfstandig bedrijf is de divisie waar Marktplaats onder valt meer waard: ongeveer 10 miljard dollar.
- Er is al interesse in deze ‘classifieds ads’-bedrijfstak van investeerders zoals Blackstone tot mediabedrijven als Naspers.
Online veilingbedrijf eBay denkt aan de verkoop van zijn advertentietak. Daaronder valt ook Marktplaats. Activistische aandeelhouders roepen al zeker een jaar om de verkoop van bedrijfsonderdelen, die los van eBay veel meer waard zijn.
Op basis van ingewijden schrijft The Wall Street Journal dat eBay nu overstag lijkt te gaan. Met de verkoop geeft eBay toe aan druk van investeerders als Elliott Management en Starboard Value .
EBay zou ongeveer 10 miljard dollar kunnen krijgen voor het bedrijfsonderdeel. Een aantal durfinvesteerders als TPG en Blackstone zou al interesse hebben getoond. Ook mediabedrijven als het Zuid-Afrikaanse Naspers en het Duitse Axel Springer willen het onderdeel mogelijk inlijven. Volgende maand zouden geïnteresseerde partijen zich al officieel bij eBay moeten melden.
Starboard meldde zich vorig jaar bij eBay dat volgens de investeerder te weinig waarde haalde uit zijn verschillende onderdelen. Eind vorig jaar verkocht eBay kaartjesverkoper Stubhub al.
Elliott schreef vorig jaar een brief aan het bestuur, waarin het opriep tot verkoop van de divisie Classifieds Group, eBay zou zich vooral met de eigen veilingsite bezig moeten houden.