De gegevens van 9 miljoen easyJet-klanten liggen op straat. Criminelen hebben toegang gekregen tot onder meer e-mailadressen en reisplannen.
Bij 2.208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit. De luchtvaartmaatschappij heeft contact opgenomen met de betreffende personen.
easyJet informeert in de komende dagen de anderen. “Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie”, laat het bedrijf weten.
Vliegmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun e-mailadressen en reisplannen.
Bij 2.208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus easyJet dinsdag. Paspoortgegevens zouden niet zijn buitgemaakt.
Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar easyJet spreekt van “een aanval van een zeer geavanceerde bron”.
Volgens de vliegmaatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.
EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. "Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie", laat easyJet weten.
Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht.