EasyJet stationeert vanaf komend najaar een vierde toestel op Schiphol, dat sinds deze week de thuisbasis is van drie vliegtuigen van de prijsvechter.
Dat heeft bestuursvoorzitter Carolyn McCall dinsdag bekendgemaakt bij de opening van de nieuwe basis van de Britse maatschappij op Schiphol.
Het vierde vliegtuig zorgt voor werk voor veertig extra bemanningsleden. Die komen bovenop de circa 120 banen die easyJet heeft gecreëerd door Schiphol als uitvalsbasis te gaan gebruiken.
,,Wij zijn trots op de bijdrage die we daarmee leveren aan de Nederlandse economie”, zei McCall. EasyJet vliegt vanaf het najaar van Schiphol naar een kleine dertig bestemmingen. Daarvan zijn er tien nieuw.
Nog geen interesse voor luchthaven Lelystad
EasyJet ziet er weinig in om op termijn te gaan vliegen vanaf luchthaven Lelystad, zei McCall medio 2014 bij de aankondiging van de uitbreiding op Schiphol.
De strategie van easyJet is vooral gericht op grote en belangrijke luchthavens, aldus McCall. Volgens haar is het eveneens “onwaarschijnlijk” dat easyJet gaat vliegen vanaf kleinere vliegvelden als Rotterdam of Eindhoven.
Er hebben zich ook nog geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen voor de luchthaven Lelystad gemeld, zei president-directeur Jos Nijhuis van moederbedrijf Schiphol maandag tegen De Telegraaf. "Ik verwacht dat dit pas over een aantal jaren het geval zal zijn, als de luchthaven operationeel wordt."
Het besluit om het vliegveld in de polder te laten groeien tot een volwaardige luchthaven is dinsdag met publicatie in het Staatsblad officieel geworden.
Lelystad moet vakantievluchten Schiphol overnemen
Lelystad Airport gaat vanaf 2018 een deel van de groei van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Het gaat dan vooral om vakantievluchten. Schiphol krijgt daardoor meer ruimte voor vluchten met passagiers die overstappen.
De stapsgewijze groei van Lelystad is gelimiteerd tot 45.000 vliegbewegingen per jaar. Volgens eerdere ramingen levert dat in 2023/2024 al vierhonderd nieuwe banen op. Dat aantal groeit tot 2400 banen in 2040 als naar verwachting het maximale aantal vliegtuigbewegingen is bereikt. Daarnaast rekenen de provincie en gemeente ook op groei van de zogenoemde indirecte werkgelegenheid (toeleveranciers) met een paar duizend banen.
,,Het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport is een belangrijke stap voor de groei van mainport Schiphol. Door deze ontwikkeling kan Schiphol een concurrerende internationale mainport in een concurrerende regio blijven'', als Schiphol-directeur Nijhuis.
Voor de ontwikkeling van Lelystad Airport moet een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter worden gebouwd, evenals een passagiersterminal. Schiphol steekt daar 90 miljoen euro in. Het kabinet trok eerder al 50 miljoen euro uit voor de verbetering van de bereikbaarheid van het vliegveld. De regio legt daar 20 miljoen euro bij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl