- E-sports en gaming zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd en mainstream geworden.
- De meeste analisten rekenen voor 2022 op een omzet van meer dan 1,5 miljard dollar.
- Mobiel zal een grote rol spelen in de toekomst van e-sports.
- Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport E-sports Ecosystem.
- Koop en download het rapport hier!
E-sports en gaming zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd en écht mainstream geworden.
De industrie is getransformeerd van een bruisende niche naar een belangrijke vorm van entertainment overal ter wereld. Waar gamen ooit werd gezien als nutteloos tijdverdrijf is e-sports nu uitgegroeid tot een volwaardige industrie.
Die omslag is voor een groot deel geïnitieerd door beroemdheden als Michael Jordan, Drake en DJ Marshmello – en ook de bredere distributie heeft geholpen.
E-sports: groei en trends
Nu competitieve games brede populariteit hebben verkregen, trekken ze ook de aandacht van investeerders, merken en mediaspelers.
Als je kijkt naar de diverse schattingen van de omzetontwikkeling van e-sports, zoals samengesteld door Business Insider Intelligence, dan lijkt een groei naar minimaal 1,5 miljard dollar omzet in 2022 een ondergrens.
De toegenomen populariteit van e-sports heeft alles te maken met sociale componenten zoals livestreaming. Platforms zoals Twitch en YouTube Gaming zorgen voor een directe connectie tussen fans, spelers en teams.
Sommige organisaties voor e-sports, zoals FaZe Clan, zetten agressief in op merchandise, waardoor ze meer bekendheid genereren, ook buiten de sport.
Rick Yang, partner bij NEA – een durfkapitaalinvesteerder in e-sports – onderstreept dit nog maar eens tegenover Business Insider Intelligence: "Ik zie e-sports eigenlijk als het mainstream worden van gaming."
Het is essentieel om na te denken over de mogelijkheden van e-sports – het samensmelten van gaming, media, popcultuur en commercie – omdat dit licht werpt op kansen buiten het domein van gaming-evenementen.
E-sports: cijfers en inkomsten
E-sports hebben te maken met een enorme toename van investeringen van durfkapitalisten en private-equitybedrijven. In 2018 lagen de totale investeringen in e-sports op 4,5 miljard dollar, blijkt uit cijfers van Deloitte. Een jaar eerder was dit nog slechts 490 miljoen dollar.
De investeringen zijn gelijkmatig verdeeld over het hele ecosysteem: van e-sportsorganisaties tot toernooiexploitanten en digitale omroepen. Dit maakt groei van de industrie als geheel mogelijk.
Het resultaat is dat e-sports zijn gerijpt tot het complexe digitale ecosysteem van vandaag de dag.
In het rapport over e-sports maakt Business Insider Intelligence een uitsplitsing van de belangrijkste spelers. Het geeft een overzicht van de industrie om te laten zien hoe verschillende onderdelen van het ecosysteem zich tot elkaar verhouden. Daarnaast maakt het rapport inzichtelijk hoe de belangrijkste financiële stromen lopen.
Het uiteindelijke doel van dit rapport is om lezers een helder inzicht te geven in de belangrijkste spelers en onderdelen van de e-sports-industrie, zodat ze makkelijker kunnen profiteren van de vele mogelijkheden die dit dynamische ecosysteem biedt.
De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: Activision Blizzard, Alienware, Amazon, Apple, AT&T, BAMTech, BMW USA, Bud Light, Cafeïne, Champion, Chinese Mobile, Cloud9, Coca-Cola, Comcast, Deloitte, Disney, Douyu, DreamHack, Electronic Arts, Epic Games, ESL, ESPN, Facebook, FaZe Clan, FIFA, G-Fuel, GamesBeat, Gen.G, Google, HBO, Honda, Huya, HyperX, Instagram, J! nx, KeSPA, Liquipedia, Madrinas Coffee, Manchester City, Marvel, Microsoft, Mixer, MLB, MLG, Monster Energy, NBA, NEA, NetEase, Newzoo, NFL, NHL, Nielsen, Nissan, NZXT, Old Spice, OnePlus, PandaTV, Pizza Hut, PlayVS, Postmates, Puma, PwC, Red Bull, Renegades, Riot Games, SAP, SK Telecom, Stoom, StreamElements, Sunshine Soldiers, TDK, Team Liquid, Tencent, TJ Sports, Treyarch, Twitch, Twitter, Uber Eats, Ubisoft, Valve, Vivendi Games, YouTube, 1 UP Studios.
Een paar belangrijke lessen uit het rapport:
- De meeste prognoses stellen dat het ecosysteem voor e-sports in 2020 voor het eerst meer dan één miljard dollar aan inkomsten zal genereren. De meeste analisten rekenen voor 2022 op een omzet van meer dan 1,5 miljard dollar.
- De groeiende inkomsten komen vanuit de hele wereld. Azië-Pacific (APAC), Noord-Amerika en Europa vormen de top drie van e-sportmarkten.
- Mobiel zal een grote rol spelen in de toekomst van e-sports, omdat het de toegangsdrempel verder verlaagt.
Het rapport...
- Maakt duidelijk hoe het speelveld rond e-sports eruitziet, wie de belangrijkste spelers zijn en welke rol zij spelen.
- Geeft een beeld van de belangrijkste doelgroep, hun belangen en de aanknopingspunten voor merken en andere geïnteresseerde spelers.
- Toont hoe er inkomsten worden gegenereerd en welke gebieden hard zullen groeien.