De digitale revolutie in boekenland is nog maar een paar jaar oud. Maar de mondiale groei in de verkopen van e-readers lijkt er al weer uit.

De concurrentie op de markt voor mobiele apparaten wordt steeds heviger. Het
brandpunt van de strijd ligt steeds meer bij apparaten die zo tussen de 150
en 300 euro kosten. Mini-tabletcomputers, oversized smartphones en e-readers
dingen allemaal mee om de gunst van de consument.

Onderzoeksbureaus zoals IHS iSuppli en IDC verwachten dat e-readers dit gevecht om de portemonnee de komende jaren verliezen. “Uiteindelijk worden e-readers een nicheproduct”, stelt directeur Tom Mainelli van IDC vrijdag tegenover de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ).

Meer tablets dan e-readers verkocht

De cijfers wijzen vooralsnog ook in die richting. IDC schat dat er in 2012
wereldwijd 19,9 miljoen e-readers zijn verkocht, 28 procent minder dan een
jaar eerder. IHS iSupply houdt het op 14,9 miljoen e-readers, een daling van
liefst 36 procent.

Voor tabletcomputers voorziet IDC daarentegen een groei van de verkopen met
bijna 75 procent tot 122 miljoen stuks in 2012.

E-reader versus tablet

Marktexperts voeren tegenover de WSJ aan dat e-readers de afgelopen jaren
technologisch sterk zijn verbeterd, met als gevolg dat huidige gebruikers
die vooral boeken downloaden op hun e-reader, niet snel het gevoel hebben
dat ze een nieuwe moeten kopen.

Tabletcomputers zijn daarentegen nog sterk in ontwikkeling en hebben als mulitfunctionele apparaten een veel grotere aantrekkingskracht op consumenten. Daarbij komt dat vooral de goedkopere versies van tabletcomputers, zoals de iPad mini, de Nexus 7 van Google en Amazon's Kindle Fire dicht in de buurt komen van de prijzen van e-readers.

Andere schermen

Belangrijk verschil met tablets is dat e-readers gebruik maken van de
zogenoemde e-inktechnologie, die veel energiezuiniger is dat de lcd-schermen
van tablets.

E-ink is ook bij daglicht goed leesbaar en schijnt niet als een computerscherm
in het oog. Aan de andere kant is het op tabletcomputers ook goed mogelijk
om e-boeken te lezen en is de vraag of de markt voor consumenten die de
voorkeur geven aan e-ink, meer wordt dan een niche.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl