De Belastingdienst heeft ondernemers met een besloten vennootschap op de kast gekregen met een nieuw, digitaal aangiftesysteem dat verplicht is, maar waarvoor wel moet worden betaald.
Ondernemers konden altijd gratis digitaal aangifte doen via de site met een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar inmiddels hebben 120.000 ondernemers met een bv een brief gekregen van de Belastingdienst waarin staat dat ze aangifte moeten doen via E-herkenning, meldt de NOS.
Dat lijkt voorbarig, omdat de Tweede Kamer het systeem nog niet heeft goedgekeurd.
Toch is het vanaf 1 januari alleen mogelijk in te loggen via E-herkenning dat wordt aangeboden door zes commerciële partijen waaruit ondernemers kunnen kiezen. Het maken van een account kost de ondernemer tussen de 45 en 50 euro per jaar.
Geen aangifte doen? Dan dreigt een boete
Dit zijn verplichte kosten aangezien ondernemers zonder account geen aangifte kunnen doen. Wie verzuimt aangifte te doen, loopt het risico op een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.
Het CDA, ChristenUnie en de VVD hebben brieven van boze ondernemers ontvangen en zijn niet te spreken over deze gang van zaken bij de Belastingdienst, die toch al kampt met schandalen. De meest recente affaire is die met de ten onrechte teruggevorderde kindertoeslagen.
De fiscus gaat weer over de schreef en houdt zich niet aan de wet, vinden de regeringspartijen. Ze storen zich eraan dat de invoering vóór de behandeling van het wetsvoorstel plaatsvindt en dat ondernemers onnodig op kosten worden worden gejaagd.
CDA-Kamerlid Pieter Omzigt vraagt zich op welke basis de Belastingdienst geld vraagt voor het doen van aangifte. “Die lijkt te ontbreken”, tekende de NOS op.
Ook betwijfelt hij of de uitvoering van E-herkenning haalbaar is, bijvoorbeeld omdat bedrijven in het buitenland die hier mensen in dienst hebben geen E-herkenning kunnen aanvragen. Sommige ondernemers kunnen geen E-herkenning aanvragen omdat ze geen KvK-nummer hebben.
Het ministerie van Financiën heeft in een reactie laten weten dat E-herkenning een middel is voor de Belastingdienst om gegevens adequaat te beveiligen.
Omdat de fiscus een van de eerste overheidsdiensten is die gebruik gaat maken van het systeem, is nu al aan ondernemers gevraagd het aan te schaffen. Het ministerie noemt E-herkenning “dienstverlening”, omdat ondernemers hiermee kunnen communiceren met de overheid, en vindt het daarom logisch dat er kosten aan verbonden zijn.
Hoho, ik wíl als ondernemer niet per se met de overheid communiceren, de overheid eist dat. Prima, maar noem iets wat ik moet geen dienstverlening. En laat mij bovendien niet degene zijn die dan voor de kosten opdraait. pic.twitter.com/lmjivqaavD
— Oscar Kocken (@OscarKocken) 19 januari 2020
‘E-herkenning is onwettig’
Emeritus hoogleraar belastingrecht Jaap Zwemmer van de Universiteit van Amsterdam is het daar niet mee eens. E-herkenning is volgens hem “zeker geen dienst die verleend wordt”.
“Ik verleen de overheid een dienst door aangifte te doen. De overheid hoort te zorgen voor een gratis veilige digitale omgeving waar ondernemers aangifte kunnen doen. Het is toch van de gekke dat ik als ondernemer een commerciële partij in de arm moet nemen om aangifte te doen. Het is principieel onjuist dat het geld kost om aan je fiscale verplichtingen te doen”, zegt hij tegen de NOS.
Zwemmer bestempelt de gang van zaken als “machtsmisbruik” en hij noemt E-herkenning “onwettig” omdat het nog niet is goedgekeurd door de Tweede Kamer.
Lees meer over de Belastingdienst:
- De Belastingdienst krijgt een aparte staatssecretaris en er komt er eentje bij voor de Douane en Toeslagen
- 280 gezinnen hebben de compensatie van de Belastingdienst binnen na de toeslagenaffaire
- Check je voorlopige aanslag van de Belastingdienst voor 2020 goed op de hypotheekrenteaftrek
- Geen zorgtoeslag aangevraagd? Misschien heb je daar wel recht op – dit zijn de 2 grootste misverstanden die erover bestaan