Vader en zoon Erik en Rick van der Linden van 2L Home & Garden besloten het leveren van huis- en tuinaccessoires uit te breiden van de groothandel naar consumenten. Dat ze in het begin niks van e-commerce wisten, bleek geen probleem.
Vorig jaar betrok 2L Home & Garden een grote bedrijfshal in Waddinxveen. De verhuizing illustreert perfect de stormachtige groei die de leverancier van producten voor in en om het huis recent doormaakte. 2L Home & Garden (tagline: voor een huis & tuin met karakter) biedt een bonte verzameling artikelen.
Met een assortiment van hondenkussens en buitenhaarden tot badtextiel, gecombineerd met snelle levertijden en scherpe prijzen weet het bedrijf de consument te overtuigen. Sinds Erik en Rick van der Linden hun groothandel uitbreidde naar de consumentenmarkt via een samenwerking met bol.com, maakt de omzet een forse groei door.
“In eerste instantie verkochten wij onze producten aan grote ketens”, vertelt Rick van der Linden. “Omdat wij ook direct aan de consument wilden verkopen, zijn wij met dropshipping begonnen. Deze externe partijen verkochten onze producten via bol.com. Toen dachten wij: dat kunnen wij net zo goed zelf doen. Het enige probleem was dat wij niks van e-commerce wisten.”
Geen ervaring in e-commerce
“In het begin heb ik meerdere malen aan de lijn gehangen met de Partnerservice van bol.com. Hier kun je vragen stellen over bijvoorbeeld teksten en fotografie. Maar ook over marketing, financiële dienstverlening en je krijgt hulp bij automatisering, mocht dat nodig zijn. Voor de rest is het natuurlijk vooral een kwestie van learning by doing. Je moet dingen uitproberen goed opletten wat wel en niet werkt.”
Al met al kost de samenwerking met bol.com ongeveer 1 FTE aan tijd, volgens de ondernemer. “Dat is alles bij elkaar opgeteld. Dus inclusief marketingwerkzaamheden, orderverwerkingen en de klantenservice. Het werken aan bol.com werpt ook zijn vruchten af. Afgelopen jaar verzesvoudigde onze omzet. Om precies te zijn realiseerden we 508 procent stijging: de totale omzet via bol.com was 420.000 euro – exclusief btw. Omdat wij schakels in de bedrijfskolom overslaan, houden we meer marge over. En die marge stijgt naarmate we handiger worden. Zo hebben wij een partij gevonden die onze eigen webshop en de webshop van bol.com aan elkaar koppelt. Dat bespaart ons een hoop tijd.”
Opvallen op een platform
“Wij verkopen artikelen vanaf 25 euro, anders betalen consumenten te veel voor een product vanwege de hoge verzendkosten. Voordat we producten opnemen in het assortiment, doen we eerst research. We onderzoeken of wij kunnen concurreren met de prijzen van de best scorende producten. Daarnaast zoeken wij naar gaten in het assortiment. Soms betekent dit dat wij pakketten zelf moeten samenstellen bij een leverancier. Hierdoor kunnen we vooraf beter inschatten of producten gaan scoren. Een conversiepercentage van vijftien procent is geen uitzondering.”
Hoe je opvalt tussen de andere ondernemers op het platform? “Natuurlijk door een concurrerende prijs en een onderscheidend assortiment – en ook door ervoor te zorgen dat we bij de best verkochte producten staan”, vertelt Van der Linden. “Dat betekent dat wij producten soms in eerste instantie goedkoper aanbieden, totdat we op de voorpagina staan. Dit wordt ook wel de penetratie-prijsstrategie genoemd. Reviews werken ook goed voor je ranking. Als wij contact hebben met een bol.com-klant, vragen wij daarom altijd of ze een review willen achterlaten.”
De volgende stap voor de ondernemers is sneller bezorgen. “Voor grote producten geldt nu voor 17:00 bestelt, de volgende dag in huis. De kleinere bestellingen kunnen we zelfs binnen 24 uur bezorgen. Steeds meer klanten baseren hun aankoop op de snelheid van bezorgen. Daarom zijn we steeds meer aan het experimenteren met Logistiek via bol.com. Zo houden wij zelf ook meer tijd over om ons te focussen op groei, marketing en productuitbreiding.”
Starten met verkopen
Wil jij ook verkopen via bol.com? Bekijk de handige checklist en zie of er een match is tussen jou en bol.com.