- Mokumono is een relatief jonge speler op de markt voor e-bikes.
- Het Amsterdamse merk heeft een nieuwe e-bike in de markt gezet, die voor 90 procent bestaat uit onderdelen die in Europa worden gefabriceerd.
- Het idee achter de e-bike is dat Mokumono het productieproces zoveel mogelijk in eigen handen heeft.
- Lees ook: Dit ben je jaarlijks kwijt aan onderhoud voor een e-bike: Sparta is het duurst, Giant het goedkoopst
Het Amsterdamse e-bike merk Mokumono streeft ernaar om een volledig Europese e-bike te maken in Nederland. Deze week lanceert Mokumono het nieuwste model dat voor 90 procent uit Europese onderdelen bestaat en in veertig kleuren te bestellen is.
Oprichter Tom Schiller begon in 2014 samen met zijn broer Bob met het ontwerpen van eigen fietsen. In 2018 brachten ze hun eerste model op de markt. Twee jaar later brachten ze ook een e-bike uit.
Inmiddels heeft Mokumono drie e-bikes op de markt: de Delta S, de Delta C en de deze week geïntroduceerde Polder met een vanafprijs van 2.590 euro voor de standaard zilvergrijze uitvoering. Een kleur naar keuze kost 250 euro extra.
Business Insider sprak met Schiller over het nieuwste model van Mokumono, de verkoopcijfers en de financering van het bedrijf.
Hoe zijn jullie begonnen?
"Onze eerste fiets was het afstudeerproject van mijn broer Bob aan de Design Academy. We waren aan het nadenken hoe de fietsproductie teruggehaald kon worden naar Nederland. Momenteel worden veel fietsen in Zuidoost-Azië gemaakt met behulp van goedkope arbeid. Onze wens om weer in Nederland een fiets te maken betekende dat we het productieproces moesten automatiseren. We hebben een nieuw proces ontwikkeld om het fietsframe te produceren. Al met al heeft het ons vier jaar ontwikkelingstijd gekost."
Waarom is het zo belangrijk voor jullie om in Europa te produceren?
"De lonen zijn aan stijgen in Zuidoost-Azië, dus op een gegeven moment moet de productie elders naartoe. Wij willen dat moment voor zijn. Daarnaast is het een grote, vervuilende klus om alle spullen vanuit de andere kant van de wereld naar Nederland te brengen. Wij dachten 'Waarom proberen we het niet gewoon in Nederland te maken?' De Europese auto-industrie doet alles lokaal. Dus het kan wel."
"Ons nieuwste model bestaat voor 90 procent uit onderdelen die in Europa zijn gemaakt. De andere twee fietsen bestaan voor 65 procent uit Europese onderdelen."
Hoeveel fietsmodellen hebben jullie?
"We hebben twee modellen van onze e-bike: Delta S en Delta C. En deze week lanceren we een nieuw model. De eerste twee modellen zien we als sportauto's, de nieuwe fiets is een SUV. Hij is gemaakt om tegen een stootje te kunnen. Het stuur, de voorvork, velgen en spatborden maken we allemaal in Nederland."
"We hebben hoge verwachtingen van het nieuwe model. Het is een wat meer praktische fiets met een lage instap en ook goed geschikt voor oudere mensen. We denken dat we ook goed kunnen verkopen aan bedrijven en hotels."
Hoeveel fietsen produceren jullie per jaar?
"Dit jaar maken we tussen 500 en 1.000 fietsen."
In welke landen verkopen jullie het meest?
"Nederland is voornaamste markt, maar we verkopen ook in België en Duitsland. We hebben in die markt de juiste partners voor het verzenden van de fiets en voor het leveren van service."
Hoe onderscheidt Mokumono zich van de concurrentie zoals VanMoof?
"Wij zijn anders vanwege onze focus op kwaliteit en duurzaamheid. We proberen een fiets te maken die lang meegaat, die gerepareerd kan worden. Ons nieuwe model is ook modulair: je kunt de batterij makkelijk vervangen of upgraden, waardoor je er in principe decennia mee kan doorfietsen. En omdat we alles in Nederland doen, bieden we veel kleuren aan. Ons nieuw model kan in veertig kleuren besteld worden."
En hoe werkt het verkoopmodel: verkoop via fietswinkels in Nederland of direct via internet?
"Wij verkopen voornamelijk direct via internet. Maar we hebben ook twee dealers in Meppel en Rotterdam."
Wat bieden jullie qua service op gebied van reparatie en onderhoud?
"We doen service op locatie. Als er een probleem is met je fiets dan komen we naar je toe om de fiets te repareren. Als dat niet lukt, dan nemen we de fiets mee, dan voeren de de reparatie uit op de werkplaats en brengen we de fiets terug."
Zijn jullie winstgevend?
"Vorig jaar hebben we winst gemaakt. Dit jaar verwachten we niet winstgevend te zijn, omdat de focus ligt op investeringen gericht op groei."
Hebben jullie recent financiering opgehaald?
"In januari hebben we 800.000 euro opgehaald via angel investors en de Rabobank. We besteden dat groeigeld aan de introductie van het nieuwe model, het aannemen van nieuwe teamleden en marketing."
Lees meer over e-bikes:
- Dit ben je jaarlijks kwijt aan onderhoud voor een e-bike: Sparta is het duurst, Giant het goedkoopst
- E-bikes enorm in trek: dit betaal je aan benzine om 100 km te rijden en dit zijn de stroomkosten van een elektrische fiets
- Fietsmarkt flink gekrompen na absoluut topjaar 2020 – de elektrische fiets is nu voor het eerst populairder dan de gewone fiets