Zesduizend e-bikes heeft Sparta op de markt gebracht met een gps-chip. Daarvan is er niet één gestolen, meldt de fietsproducent maandag. Een doorslaand succes.
Met een gps-tracker is de locatie van het elektrische rijwiel te volgen via een app op je smartphone. Dieven mijden daarom de fietsen, die te herkennen zijn aan een gele sticker op de stang met daarop de tekst GPS connected + protected.
Het verwijderen van de gps-tracker is namelijk lastig. Sparta heeft de chip expres ingebouwd in het bedieningskastje op het stuur. Als een dief probeert de gps-bescherming eraf te slopen, dan is de kans groot dat de hele fiets onbruikbaar wordt.
Sparta is niet de enige die werk maakt van dit nieuwe wapen tegen fietsdiefstal. Ook Batavus en Gazelle rusten e-bikes uit met locatietechnologie. Het hippe fietsbedrijf Van Moof biedt sinds vorig jaar al de optie om een gps-tracker in te laten bouwen.
Zo’n chip is alleen wel prijzig: bij Van Moof betaal je 150 euro extra. Maar op de aanschafprijs van hun designfietsen (vanaf 1.100 euro) valt dat relatief gezien mee. Ook bij e-bikes, die al snel 2.000 euro kosten, kan dat wel uit.
Op de gewone stadsfiets zul je een gps-tracker minder gauw zien. De chip is vaak duurder dan het roestige rijwiel van de gemiddelde student.