- De verkoop en belangstelling voor elektrische fietsen is de laatste weken flink gestegen, merken verkopers, Marktplaats en brancheorganisatie RAI Vereniging.
- De oorzaak lijkt de oorlog in Oekraïne, waardoor de brandstofprijzen zijn gaan pieken.
- Ook stroomkosten zijn gestegen, maar het verschil met de benzineprijzen is groot.
- Lees ook: 5 e-bikes waarmee mensen naar je omkijken – waaronder een Porsche, een tweezitter en een spaakloos model
De verkoop van elektrische fietsen is gestegen sinds de brandstofprijzen zijn gaan pieken door de oorlog in Oekraïne. Dat merken brancheorganisatie RAI Vereniging, verkopers van e-bikes en Marktplaats, waar het aantal zoekopdrachten naar tweedehands e-bikes de afgelopen weken snel steeg.
“We zien over de hele linie dat e-bikes meer verkocht worden”, zegt Stella Fietsen. RAI Vereniging laat weten dat leasemaatschappijen die contracten aanbieden voor e-bikes ook meer vragen krijgen over elektrische fietsen.
Stella Fietsen noteerde eind februari op jaarbasis een stijging in de verkoop van elektrische fietsen van zo’n 35 procent. “Bizar”, noemt Johan Makaske het. De marketingmanager zegt dat collega’s in de winkels van Stella horen dat consumenten de gestegen brandstofprijzen als reden geven voor de aankoop van een e-bike. Volgens Makaske houden de stijgende brandstofprijzen mensen bezig.
Kosten benzine versus stroomkosten e-bike
De vraag naar elektrische fietsen is sinds de pandemie al hoog, merkt fietsmerk Gazelle. Volgens de fietsenproducent wordt er online de laatste tijd weliswaar meer gezocht naar elektrische fietsen, maar dat komt ook doordat “het fietsseizoen” net is begonnen. Daarmee is niet eenduidig te zeggen of de extra vraag ook door de gestegen brandstofprijzen komt.
Volgens Kruitbosch, het bedrijf achter het merk Cortina, spelen de brandstofprijzen "absoluut" een rol in de keuze van een vervoersmiddel. De vraag naar e-bikes ligt volgens het bedrijf al langere tijd erg hoog. Corona heeft daar een belangrijke rol in gespeeld.
De combinatie van hoge benzineprijzen en lekker weer zorgde waarschijnlijk voor een recente piek in de verkopen. Voor veel twijfelende consumenten kan de hoge benzineprijs ook net het laatste zetje zijn geweest, zo klinkt het.
Natuurlijk spelen vele factoren een rol bij een vergelijking tussen de kosten van een auto en die van een e-bike. Maar als je kijkt naar de kosten per kilometer, dan liggen de verhoudingen als volgt.
Momenteel ligt de gemiddelde stroomprijs, die ook hard is gestegen, op ongeveer 60 cent per kWh. Als je een accu met een vermogen van 500 wattuur laadt, kost dat 30 cent. Afhankelijk van hoeveel je bijtrapt kom je dan volgens de Fietsersbond zo'n 60 km tot 150 km ver, dus gemiddeld zo'n 95 km op een volle accu.
Een zuinige autootje zoals de Volkswagen Up! rijdt 1 op 20, dus ongeveer 5 liter per 100 km. Tegen de huidige benzineprijzen van 2,30 euro per liter, ben je dan 11,50 euro kwijt per 100 kilometer. Een flink verschil met de e-bike!
Brancheorganisatie RAI Vereniging noemt de gestegen vraag naar informatie bij leasemaatschappijen over e-bikes een indicator dat mensen met de energielasten bezig zijn. In hoeverre dit leidt tot meer contracten moet komende tijd duidelijk worden.
Marktplaats zegt sinds eind februari een stijgende lijn te zien in het aantal zoekopdrachten en advertenties voor tweedehands elektrische fietsen. Tussen de start van de oorlog op 24 februari en 2 maart, een week erna, waren er in totaal zo'n 83.000 zoekopdrachten. Dat aantal is tot en met 16 maart gestegen naar ruim 155.000 zoekopdrachten. Of dat specifiek door de brandstofprijzen komt, kon een woordvoerder niet zeggen.