Dyson komt na 16 jaar testen en experimenteren met zijn eerste robotstofzuiger. Die maakt voor hij gaat zuigen eerst een plattegrondje van je huis.
Het bedrijf wilde niet zo maar een gimmick op de markt zetten. De navigatie van het zuigende robotje moest perfect zijn.
“Dat is de sleutel tot grondig schoonmaken”, zegt James Dyson tegen Wired. “Niet alleen maar niets overslaan, maar ook niets dubbel doen, want dan verspil je batterij.”
In cirkels schoonmaken
De naam verraadt het al: de Dyson 360 Eye heeft een 360 graden-camera die de kamer tegen een hoek van 45 graden in kaart brengt, door 30 foto’s per seconde te maken. De robot koppelt zichzelf los van z’n oplader, die op de grond tegen de muur is geplaatst.
De robot bepaalt zijn positie in de kamer, vindt het midden, en begint van daaruit in cirkels de kamer schoon te maken. Met infraroodsensoren houdt hij huisdieren of tafelpootjes in de gaten. Als de Dyson 360 Eye klaar is met stofzuigen koppelt hij zichzelf weer aan de oplader.
De Dyson 360 Eye heeft een digitale motor, om voor voldoende zuigkracht te zorgen. Met z'n grote wielen met profiel kan hij over drempels heen klimmen.
Visuele robots hebben toekomst
Jaren geleden stond Dyson op het punt om een robotstofzuiger op de markt te brengen die werkte met sensoren. Maar op het laatste moment werd het product teruggetrokken, omdat het niet zou voldoen. Ook zou die robot duizenden dollar hebben gekost.
Dyson investeerde 8 miljoen dollar in een roboticalaboratorium bij Imperial College Londen. Het bedrijf is ervan overtuigd dat zicht-gebaseerde robotica de toekomst heeft, in plaats van robots die met sensoren werken.
De Dyson 360 Eye komt volgende lente op de markt, om te beginnen in Japan. De prijs is nog niet bekend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl